Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wyrzućmy szpetne szyldy: Skarbek i Zenit przy rynku w Katowicach są wieszakami na reklamę

Justyna Przybytek
Reklama na Zenicie i na Skarbku w Katowicach
Reklama na Zenicie i na Skarbku w Katowicach Arkadiusz Ławrywianiec
Co najmniej przez kilka miesięcy w roku elewacje dwóch symboli Katowic przysłaniają olbrzymie, wielkoformatowe reklamy. Gdyby płachty pokrywające domy handlowe Zenit i Skarbek rozłożyć na katowickim rynku, przykryłyby go w całości. Architektura obu nie wszystkim się podoba, ale - czy tego chcemy, czy nie - oba domy są symbolami stolicy aglomeracji i na pewno nie powinny być wieszakami na reklamy.

Tymczasem płachta na Skarbku zasłania kilka tysięcy łusek, którymi budynek jest pokryty. Łuski zostały sprowadzone z Francji. Rzecz niebywała - gdy Skarbek powstawał, czyli w latach 70., konsultacje w ich sprawie, które Jurand Jarecki prowadził z francuskimi architektami, zakrawały na szpiegostwo. - Udało się je sprowadzić dzięki ówczesnej dyrektorce PSS Społem, która miała znajomości w Komitecie Centralnym. Za łuski zapłacono wtedy węglem - opowiadał Jarecki.

Czy Skarbek i Zenit muszą być stelażami pod reklamę? Zapytaliśmy o to prezesa zarządu "Społem" w Katowicach Wacława Słabego. - Nie będę gardził pieniędzmi, a reklama to spory dochód w skali roku - usłyszeliśmy. Na swoje usprawiedliwienie dodał, że to dzięki reklamie mógł częściowo odnowić Skarbek i wymienić szkło na fasadzie Zenita.

- Kolejne dochody z reklamy też przeznaczymy na remonty, planuję wymienić łuski na Skarbku i docieplić budynek. W kwietniu natomiast ruszamy z modernizacją parteru Zenita - wyjaśnia Słaby.

Prezes twierdzi, że bez reklamy trudno byłoby utrzymać oba budynki. - Przez przebudowę rynku liczba klientów zmniejszyła nam się o połowę, a nadal nie wiadomo, kiedy będzie zakończona. Moja załoga już jest na średnich płacach, bo straciła prowizję - dodaje.

Społem ma pozwolenia z miasta na wieszanie reklamy wielko-formatowej. Jak dotąd nikt z urzędu nie protestował przeciw obwieszaniu obu elewacji płachtami.

Czy reklamy kiedyś znikną z obu domów handlowych?
- Nie będę się upierał, jeśli będę miał klientów, których reklama będzie raziła, to oczywiście zrezygnuję - dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto