Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wodomierze to stały element wyposażenia naszych mieszkań

[email protected]
Klienci i firmy wodociągowe są zgodni, że zamontowanie wodomierzy jest wygodne i sprawiedliwe. Poza tym obowiązek montowania wodomierzy nakłada ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę.

Klienci i firmy wodociągowe są zgodni, że zamontowanie wodomierzy jest wygodne i sprawiedliwe. Poza tym obowiązek montowania wodomierzy nakłada ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę.

Duży nie znaczy lepszy

Każdy typ wodomierza posiada wady i zalety. Dlatego urządzenia te powinny być skrupulatnie dobierane. Wielkość wodomierza jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na zmniejszanie strat wody.
Stosowanie zbyt dużych wodomierzy w stosunku do potrzeb zwiększa straty wody. - Większe wodomierze mają niekorzystny próg rozruchu i większą dolną granicę dokładności. Wraz ze wzrostem średnicy wodomierza wzrasta jego próg rozruchu. To powoduje, że małe pobory wody nie są wcale wykazywane lub wykazywane są z dużymi błędami. Poza tym są one droższe - tłumaczy Ewa Hupert z bielskiej firmy AQUA S. A.

Wbudowanie wodomierza o zbyt małej średnicy powoduje jego przeciążenie i przedwczesne zużycie. Takie zużycie powoduje wzrost oporów mechanicznych, a tym samym zmniejszenie dokładności wskazań.
W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania wodomierze do wody zimnej legalizuje się raz na pięć lat, a wodomierze do wody ciepłej raz na cztery lata. Wodomierze wykorzystywane przez AQUA S. A. stosowane są maksymalnie do 15 lat (więc w tym czasie są legalizowane dwa razy). Po tym okresie czasu wymieniane są na wodomierze nowszej generacji.

Pod kontrolą

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Dąbrowie Górniczej zaplanowało na rok bieżący zadania w zakresie lepszego opomiarowania sieci wodociągowej.
Około 94 proc. klientów dąbrowskich wodociągów posiada urządzenia pomiarowe - wodomierze. Każdego miesiąca pracownicy Działu Obsługi Klienta dokonują ponad 7,5 tys. odczytów wodomierzy u klientów indywidualnych i w zakładach przemysłowych.

- Monitorujemy przepływy wody i znajdujemy awarie sieci wodociągowej. Dzięki nowoczesnym urządzeniom - rejestratorom CDL podłączanym do wodomierzy przemysłowych na osiedlach czy sieci tranzytowej, analizujemy przepływ i ciśnienie wody. Dane uzyskiwane z rejestratora przetwarzamy komputerowo, otrzymując wizualizację wahań przepływu wody w porze dziennej i nocnej. W przypadku ponadnormatywnych wahań ciśnienia wody lub wykrycia nielegalnego poboru wody, możemy natychmiast reagować. - mówi Krystian Chudzik, mistrz Działu Obsługi Klienta.

Odczyty wodomierzy

PWiK Sp. z o.o. w Dąbrowie Górniczej poprzez inkasentów dokonuje odczytów wśród klientów indywidualnych co dwa miesiące. Klienci budownictwa wielorodzinnego, instytucjonalni i przemysłowi (zakłady przemysłowe) udostępniają wodomierze do odczytu jeden raz w miesiącu. Pracownicy wodociągów zobowiązani są do pokazania legitymacji służbowej potwierdzającej ich tożsamość i uprawnienie do wejścia na teren posesji, by dokonać odczytu wodomierza.

Terminy odczytów uzgadniane są z odbiorcami. Uwzględniają także wymogi przygotowania bilansu sprzedaży wody w danym rejonie, gdzie dostarczana jest woda. W przypadku nieobecności mieszkańca i niemożności dokonania odczytu wodomierza, wystawiana jest faktura zaliczkowa, której wartość oparta jest o ostatnie, średnie zużycie wody.

Indywidualne rozliczanie

Masowy proces zmiany rozliczania zużycia wody z ryczałtowego na indywidualny, tyskie Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji rozpoczęło kilkanaście lat temu. Wydawało się, że zastosowanie wodomierzy definitywnie zakończy wszelkie wątpliwości związane z określaniem rzeczywistego zużycia wody przez poszczególnych odbiorców. Tak się jednak nie stało, a jednym z powodów tego stanu rzeczy jest... urynkowienie cen wody.

Nieuniknione podwyżki cen wody zmusiły odbiorców do oszczędności i w efekcie zużycie wody znacznie spadło. Drastycznie zmniejszone przepływy bezlitośnie obnażyły wszelkie niedoskonałości starych wodomierzy. Niedokładność stała się źródłem sporych strat po stronie dostawcy wody. Aby je zminimalizować, tyski RPWiK rozpoczął akcję wymiany starych wodomierzy na te nowszej generacji.

- Praktycznie dysponujemy dwoma sposobami eliminowania strat firmy spowodowanych niedokładnymi wskazaniami wodomierzy - mówi Marek Dygoń, dyrektor techniczny tyskiego RPWiK. - Pierwszy, stosowany w przypadku spółdzielni mieszkaniowych, polega na dokładnym pomiarze wielkości przepływu przez przyłącze i montażu wodomierzy sprzężonych. Drugi, dla odbiorców indywidualnych, na montażu legalizowanych, bardziej czułych wodomierzy, także dostosowanych do rzeczywistych przepływów. Spółdzielnie często interweniują, twierdząc, zresztą słusznie, że ilość pobranej wody nie zgadza się z sumami wskazań wodomierzy indywidualnych. Zależy to nie tylko od szczelności sieci wewnętrznej spółdzielni, lecz np. od tego, ilu lokatorów zakłóca pracę wodomierzy lub napełnia wanny metodą "nakapywania" - dodaje.

Rozwiązaniem są wodomierze sprzężone, wyposażone w dwa liczydła mierzące minimalne i maksymalne przepływy. W ubiegłym roku wśród ponad 8 tysięcy nowych wodomierzy zamontowanych przez tyski RPWiK, sprzężonych było już 200. Plan zakłada wymianę wszystkich wodomierzy na przyłączach w ciągu 4-5 lat, przy czym odsetek wodomierzy sprzężonych będzie stale wzrastać.

Jak mniej płacić?

Osoby, które zużywają dużo wody do podlewania ogrodu, powinny pomyśleć o zamontowaniu specjalnego podwodomierza. Dzięki temu opłata za odprowadzane z posesji ścieki będzie odpowiednio pomniejszona.
- Tego typu wodomierze mogą być stosowane w sytuacjach, gdy zużycie wody nie oznacza powstania takiej samej ilości ścieków ? tłumaczy Iwona Nawrocka z Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Sosnowcu. - Dotyczy to na przykład piekarni czy ciastkarni, które zużywają wodę do przygotowania wyrobów - dodaje.

Główny wodomierz mierzy ilość dostarczonej do odbiorcy wody. Klient zostaje automatycznie obciążony za odprowadzenie takiej samej ilości ścieków. Podwodomierz pozwala zmniejszyć tę wartość o ilość wody, która do kanalizacji nie wróci.
- Klient musi wystąpić do nas z wnioskiem o zgodę na zamontowanie podwodomierza. Nasi pracownicy jadą na miejsce i określają warunki montażu urządzenia. Związane z tym koszty ponosi klient. My tylko plombujemy i odczytujemy licznik - tłumaczy Iwona Nawrocka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto