Woda ma działania zdrowotne. Pamiętajmy więc, by pić ją codziennie w odpowiednich ilościach

W trosce o swoje zdrowie powinniśmy codziennie pić odpowiednie ilości wody. Poza tym, warto pamiętać o ćwiczeniach w wodzie, które wzmacniają stawy, są świetne na kręgosłup - może je wykonywać każdy, a ryzyko kontuzji jest minimalne.

Mimo zmiany nawyków żywieniowych i związanych z aktywnością fizyczną, wciąż pijemy za mało wody. Najnowsze badania pokazują, że przeciętny Polak spożywa około litra wody dziennie. Niepokojące jest, że 11 procent Polaków w ogóle nie pije wody, a 80 procent spożywa jej za mało w ciągu dnia. Większość z nas po wodę sięga dopiero, kiedy zaczynamy odczuwać pragnienie. Niestety, często uczucie pragnienia jest oznaką odwodnienia i jest to za późny moment na uzupełnienie wody.

Człowiek w 70 procentach składa się z wody. Dla prawidłowego przebiegu wszystkich procesów życiowych jest zatem ona niezbędna. Regularne dostarczanie wody gwarantuje prawidłowy przebieg funkcji metabolicznych, wpływa pozytywnie na zdrowie i samopoczucie. - Warto pić wodę, ponieważ poprawia metabolizm, przyspieszając i wspomagając procesy trawienia. Tym samym ułatwia odchudzanie, jest pomocna u osób z nadwagą, stosujących diety redukcyjne. Woda zmniejsza uczucie apetytu i ułatwia odróżnienie głodu od pragnienia. Często wydaje nam się, że jesteśmy głodni, a tak naprawdę wystarczy napić się wody, aby zaspokoić uczucie głodu - podkreśla Olga Chaińska, dietetyk i trener personalny.

Woda wspomaga pracę wątroby, pomaga jej w walce z toksynami i z nadmiarem tłuszczu. Jest nieoceniona u osób zmagających się z problemami jelitowymi. Zmniejsza występowanie gazów, wzdęć, łagodzi objawy refluksu oraz zgagi. Dobre nawodnienie organizmu to lepsza pamięć i koncentracja. Woda pomaga przy wzroście czerwonych krwinek, dzięki czemu dotlenienie organizmu się poprawia. - Bez wątpienia osoby pijące duże ilości wody mogą pochwalić się lepiej nawilżoną skórą, co wpływa na jej elastyczność i wygląd, a także redukcję cellulitu - zaznacza dietetyczka.

Mniejsza ilość wody zwiększa gęstość krwi, co oznacza zwiększenie ciśnienia tętniczego krwi i słabszy przepływ krwi przez naczynia krwionośne. Czujemy się wtedy zmęczeni i pozbawieni energii, mamy problemy z pamięcią i koncentracją. Właściwa ilość wody wypijana każdego dnia to około 0,33 ml na kilogram masy ciała, co daje nam około 2,5-3 l na dobę! Ważne jest, by nie wypijać dużej ilości wody naraz. - Często jest tak, że nie pijemy wody przez cały dzień, bo zapominamy, nie mamy czasu. Niestety, woda wypita w dużej ilości od razu zostanie jedynie bardzo szybko wydalona, a nie spowoduje nawodnienia organizmu - tłumaczy Olga Chaińska.

Woda gazowana czy niegazowana? Wielu z nas woli wodę gazowaną, uważając, że ma lepszy smak i szybciej orzeźwia. Jednak woda gazowana ze względu na wyższą zawartość dwutlenku węgla może powodować wzdęcia, gromadzenie gazów, zgagę czy zaburzenia jelitowe. Dlatego osoby z takimi problemami powinny unikać wody gazowanej i zdecydowanie wybierać wodę niegazowaną.

Ćwicz na zdrowie!

Jeśli ktoś, ze względu na stan zdrowia, nie może uprawiać żadnej z wymagających dyscyplin sportowych, warto spróbować ćwiczeń w wodzie. Polecamy aqua aerobik.

Ćwiczenia z aqua aerobiku wzmacniają wydolność i wytrzymałość organizmu oraz modelują sylwetkę. Polecane są także osobom walczącym z nadwagą, gdyż dzięki nim szybciej traci się zbędne kilogramy. Wodna gimnastyka poprawia pracę układu krążenia i oddychania, zwiększa wytrzymałość mięśni, a przede wszystkim wzmacnia kręgosłup i stawy. Ćwiczenia mogą wykonywać osoby, które mają problemy z układem kostno--stawowym, woda nie obciąża bowiem kręgosłupa i kolan.

Trening w wodzie uważany jest za łatwy, dlatego z taką gimnastyką poradzą sobie nawet osoby w podeszłym wieku, chorzy na artretyzm czy osteoporozę, a także osoby z dużą nadwagą czy kobiety w ciąży. Do uprawiania wodnej gimnastyki nie ma żadnych przeciwwskazań, polecane są nawet osobom, które boją się wody i nie potrafią pływać. Zajęcia prowadzone są bowiem zwykle w płytkiej wodzie, a co więcej, mogą być również jedną z form rehabilitacji.

(MOKR. I. MORTAS)

Redaktor

Więcej na temat:

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3