Wjazd do centrum Katowic powinien być płatny? Mamy argumenty "za". Popierasz?

jp

Płatny wjazd do centrum Katowic? To pomysł, z pozoru trudny do zaakceptowania, który jednak należałoby rozważyć. Pomysł, który choć nieśmiało, to coraz częściej pojawia się w dyskusjach na temat tego, jak rozwiązać problemy komunikacyjne Katowic. Pomysł – przyznajmy to niepopularny – ale czy na pewno bezzasadny? Czytaj więcej - kliknij w "zobacz galerię".

Płatny wjazd do centrum Katowic?

Czy wjazd do centrum Katowic powinien być płatny? Teoretycznie odpowiedź jest prosta. Spora część, jeśli nie większość, kierowców, którzy wjeżdżają do centrum Katowic, to mieszkańcy ościennych miast. Taka jest specyfika aglomeracji górnośląskiej. Mieszkamy w Siemianowicach, Chorzowie, Świętochłowicach, Mysłowicach, albo w Sosnowcu, a pracujemy w Katowicach. Mieszkamy tam, gdzie mieszkania i działki są tańsze, ale też gdzie zwyczajnie mieszkać chcemy. Albo jeszcze prościej: gdzie żyje nam się najlepiej. I nikomu nic do tego.

Teoretycznie tak. Jednak tam, gdzie mieszkamy – i jesteśmy zameldowani – płacimy podatki. Z tych podatków gmina inwestuje, buduje place zabaw, baseny i w końcu łata drogowe dziury, remontuje drogi, buduje parkingi. Ale też walczy ze smogiem, który samochody - i te z Katowic i spoza miasta - w najlepsze produkują.

123 tys. aut z aglomeracji, ale spoza Katowic, codziennie wjeżdża do miasta

Zameldowanych w Katowicach jest niespełna 290 tys. ludzi. I to oni płacą tu podatki. Jednak sporą część ruchu samochodowego w centrum miasta generują nie mieszkańcy Katowic, a... miast ościennych. Nie wierzycie? Udaje się to sprawdzić dzięki systemowi monitoringu, który zainstalowano na drogach wjazdowych do Katowic.

Zestawienie tego, kto wjeżdża do stolicy aglomeracji, zostało przedstawione na jednej z ostatnich komisji Transportu Rady Miasta w Katowicach. Badania były prowadzone tylko w dziesięciu punktach wjazdowych do miasta.

- Przez te 10 punktów przejechało w tym czasie 123 tys. pojazdów noszących rejestracje miast ościennych graniczących bezpośrednio z miastem Katowice, czyli Rudy Śląskiej, Chorzowa, Siemianowic Śląskich, Świętochłowic, Tychów, Sosnowca i Mysłowic. We wspomnianym zestawieniu nie brano pod uwagę samochodów, które mają rejestracje spoza Śląska – czytamy w protokole z komisji.

W dni wolne od pracy ilość aut z rejestracjami z miast ościennych, wjeżdżających do Katowic, spada do poziomu 60 tys. pojazdów na dobę.

Oczywiście, należy zauważyć, że nie każdy samochód zarejestrowany jest w mieście, w którym zameldowany jest jego właściciel. Mimo to liczby są ogromne.

"Jakie opłaty, przecież płacę za parkowanie"

Sceptycy wprowadzenia opłat na wjeździe do centrum Katowic, powiedzą, że kierowcy i tak płacą za miejsca postojowe. Płacą, ale tylko ci, którym miejsce w Strefie Płatnego Parkowania uda się znaleźć. Miejsc płatnych jest niespełna 2000.

Niewiele. I nie oszukujmy się: kierowcy, którzy do Katowic przyjeżdżają do pracy na osiem, albo dziesięć godzin, raczej szukają miejsc darmowych, np. w Strefie Kultury. Efekt często jest taki, że Katowice, w tym przestrzenie publiczne miasta są zastawione autami. Nie wygląda to dobrze i nie tak winno wyglądać miasto dobre do życia.

Miasto dla ludzi czy dla aut

Przeciwnicy rozwiązania podniosą zatem, że w Katowicach brak centrów przesiadkowych. Owszem, ale są w budowie. Czy w dobrych lokalizacjach? Centrum przesiadkowe przy Sądowej raczej nie spełni swojej roli (jest zbyt blisko centrum i bliżej mu będzie do dworca autobusowego). Natomiast te przy pętlach w Zawodziu i Brynowie mogą być alternatywą dla wielu kierowców, oczywiście pod warunkiem, że budowane przy nich parkingi będą bezpłatne dla tych kierowców, którzy przesiądą się na tramwaj, albo autobus.

Warto też pamiętać, że centra miast bez samochodów to nie fanaberia. Takie przestrzenie przyciągają ludzi i zazwyczaj tętnią życiem. Te zastawione samochodami, wyglądają zwyczajnie szpetnie. Opłaty za wjazd do centrum miasta funkcjonują zazwyczaj w dużych metropoliach, na przykład w Londynie.

Argumentem "przeciw" w Katowicach może być technologia. Należałoby uruchomić system kontroli i analizy, czy dany kierowca/samochód wjazd do centrum ma opłacony. Z drugiej strony prostszym rozwiązaniem byłoby znaczące rozszerzenie strefy płatnego parkowania o całe centrum Katowic i podwyższenie opłat za postój, przy jednoczesnym wyposażeniu mieszkańcu w karty abonamentowe.

Plusy ograniczenia ruchu samochodów w centrum Katowic

  • Mniejsze korki - a wiemy, że centrum Katowic coraz częściej bywa sparaliżowane
  • Ograniczenie smogu - u wyjaśnienie jest zbędne
  • Poszerzenie strefy dostępnej tylko dla pieszych - to ożywi miasto
  • Parkingi - koniec w parkingową wolną amerykanką

Słabe strony pomysły na wprowadzenie opłat za wjazd do centrum Katowic

  • Pieniądze - opłata, nawet niska, to zawsze argument przeciw
  • Brak centrów przesiadkowych
  • Stan transportu publicznego
Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

13.02.2019, 20:07

faszystowskie pomysły! Co to, Katowice ma się za lepsze miasto? Że może zarabiać na innych rodakach?
Moje auto i tak zaparkuje! za darmo! nie tam to na osiedlu! Katowiczanie muszą płacić cene za to że biznes lokuje sie w katowicach!

06.02.2019, 23:59

Oczywiście że wjazdy do centrów miast powinny być płatne i to nie mało. Nie stać cię? Stoisz naobrzeżach i dojeżdżasz komunikacją miejską do centrum. Nikt nie chce twojego złomu i smrodu spalin w centrum, a jak się nie podoba to zamknąć centra miast całkowicie dla ruchu indywidualnych pojazdów, tylko słuzby i dostawcy. Reszta won z centrum.

05.02.2019, 20:47

Zlikwidowac prawa jazdy i wszystko na kolkach co jezdzi z silnikami spalinowymi oraz policje drogowa i alkohol, wprowadzic ekologiczne srodki transportu takie jak powozy konne, psie, z napedem wodorowym. Wprowadzic ograniczone pozwolenia na prowadzenie tych powozow na okres roczny za odpowiednia oplata by zwiekszyc dochodowosc skarbu panstwa. Wyeliminowanie alkoholu spowoduje bezpiecza i wolna od stresu jazde, aspekt zwierzecy prowadzi do uczlowieczenia rodzaju ludzkiego, brak policji wyeliminuje agresywnosc jezdzacych, brak spalin wydluzy zycie srednio o 5 do 8 lat. Oplaty wjazdu do centrum miasta tylko dla elektronapedu. Jedyny problem to psie i konskie gowna, ale to tez ekologiczne i sprzatanie powiezylbym recydywie co zwiekszyloby niechec do popelniania przestepstw i stygmatyzacje publiczna kryminalistow.

05.02.2019, 10:58

To może do każdego miasta opłaty.będzie sprawiedliwie?

04.02.2019, 17:08

Powinien byc platny,podobnie,jak dla pieszych,tez powinni placic,za wejscie do centrum,wtedy powietrze bedzie czyste i bedzie mozna wprowadzic oplate klimatyczna.Pogotowie,tez emituje spaliny,wiec sanitarusze moga naginac na pieszo z noszami,oplata proponuje obciazyc chorego,bo to przeciez do niego.

03.02.2019, 13:24

Dobrze że do marketów niemieckich jest wjazd za darmo, a POlska widocznie musi splajtować taki jest plan naszej umiłowanej władzy

01.02.2019, 09:46

Totalna głupota, nie łatwiej jest zrobić tak jak w Chorzowie przy centrum przesiadkowym miejsca kiss and ride a parkingi na centrum całe zrobić płatne, a na obrzeżach miasta zrobić kilka wielkich parkingów z drobna opłata (możliwość miesięcznego karnetu itp) i możliwością darmowej komunikacji na tym bilecie

31.01.2019, 12:13

jeżeli chcecie wprowadzać zakaz to dla wszystkich i dla elektryków też i dla inwalidów oraz dostawców,jak zakaz to zakaz,w Częstochowie stwierdzili że autobus elektryczny emituje więcej szkodliwych substancji niż autobus z dieslem

31.01.2019, 07:56

Najłatwiej jest udu...pić kierowców,bo oni muszą jezdzic ,a co za tym idzie będą musieli zapłacić.Ale zanieczyszczenia wytwarzane przez samochody to promil w stusnku do reszty,do kominów,do plaenia byle syfem w piecach itp. Biurwy mają już tak nasrane w głowach,ze nic nie pomoże.

31.01.2019, 03:25

Ja emeryt jade do lekarza co dwa miesiace i juz place za parking 9 zl a do tego wjazd ...potem leki za 500 zl i super....emeryt goły i wesoły....nie zgadzam sie.

30.01.2019, 23:51

Widzę, że znowu się komuś nudzi i wymyśla bzdury żeby się wykazać może na premię liczy.
Najlepiej zrobić bramki jak na autostradzie i pobierać opłaty, albo najlepiej zakazać osobą niezameldowanym w danym mieście na wjazd.
Co do smogu - wystarczy choć by nawet sprawdzić mapy z zanieczyszczeniami gdzie jest najwięcej, a jest tam gdzie są domki i palą byle czym, wystarczy wieczorem się przejść przez te osiedla i wszystko widać, gdzie jest straż miejska żeby to kontrolować, ale najlepiej się skupić na samochodach bo to najszybciej idzie zablokować. Ekologia u nas jest na bardzo słabym poziomie i inwestujemy w energię z węgla!

30.01.2019, 22:05

powiem jedno niech urzędasów strzeli chuj i to w biały pogodny dzień

30.01.2019, 22:04

Jeszcze 2-3 lata rządów Krupy i tak nikt nie będzie chciał przyjeżdżać do Katowic. A tak na serio to sam Krupa zwany ostatni deweloperem ma zbyt daleko idące zobowiązania i nie odważy się na taki krok bo jak do pracy dojadą korpoludki?

30.01.2019, 21:00

Popieram ale tak jak napisano są potrzebne parkingi nawet darmowe programy i darmowa komunikacja i niech miasto zrobi porządek z pustymi kamienicami. Centrum powinno mieć zapewnione ogrzewanie z miasta, połowa ludzi pali byle czym

30.01.2019, 20:59

Jestem za

30.01.2019, 20:17

Jak naprawią dziury i drogę powiatową w Preczowie też chcę coś mieć za wjazd i przejazd - szczególnie ciężarówek z gruzem i ziemią od p.Wsz….y

30.01.2019, 19:09

A co to jest to centrum ? konkretnie gdzie. TAM JUŻ MAŁO KTO ZAGLĄDA. Polecam policzyć pustostany na Młyńskiej, przerażający widok. Czy ludzie tam jeżdżą, bo są tam wspaniałe arterie ?, człowiek przejeżdża tamtędy bo od lat nie wybudowano żadnej nowej drogi

30.01.2019, 18:51

platny jak najbardziej i jak najwięcej już dość smogu halasu i korkow w Katowicach !!!!!

30.01.2019, 18:51

I jeszcze pytanie ode mnie. Pytanie sprawdzające inteligencję - urzędnicy katowiccy mogą również brać udział.

Dlaczego w miesiącach wiosennych/letnich i jesiennych w Katowicach nie ma problemów ze smogiem?

30.01.2019, 18:47

Kolejne pomysły lewactwa ograniczające naszą wolność.
1. To, że ktoś dojeżdża do Katowic samochodem nie czyni go gorszym.
2. Żeby zamknąć centrum miasta przed ruchem samochodowym to na początek wypadałoby zadbać o komunikację zbiorową.
3. Wystarczy mieszkać 15 km od centrum Katowic i już dojazd autobusem to prawie godzina czasu w jedną stronę. Samochodem to góra 20 minut.
4. Miasto mogliby sobie zamknąć gdyby w aglomeracji było 20 linii metra . Metra tutaj nie będzie więc z czym do ludzi?
5. Niech biurwy pracujące w urzędach katowickich zaświecą przykładem.
6. Należy wydać nakaz korzystania z komunikacji miejskiej wszystkim pracownikom urzędów - każdego szczebla.
7. Dodatkowo zabrać urzędom wszystkie wydzielone miejsca parkingowe dla pracowników. Zobaczymy jak będą kwiczeć.

30.01.2019, 18:42

Stop wyłudzaniu pieniędzy od obywatela. Następnym krokiem będzie uporządkowanie katowickich chodników, na których jest za dużo pieszych i pobieranie opłaty za korzystanie z nich.

30.01.2019, 18:19

Najpierw uporzadkowac komunikacje miejska.Zakup nowego taboru..elektryczne autobusy,nowe tramwaje ktore beda jezdzic co 10min. Zmodernizowanie i ujednolicenie infrastruktury tj.przystanki ..oprocz tego mozna dodac kolej.Potem zajac sie uporzadkowaniem miejsc parkingowych Tzn uniemozliwic parkowanie na chodnikach i zaopatrzyc sie w automaty parkingowe....jest duzo do nadgonienia i bedzie to sporo kosztowalo ale to musimy zrobic!!!

30.01.2019, 17:42

Płatny wjazd do miasta powinny mieć wszystkie auta dużych gabarytów. To własnie problem z takimi samochodami jest największy. Zajmują dwa miejsca parkingowe, blokują przejazdy autobusów i tramwajów itd. Im większa pojemność silnika tym większa opłata.

30.01.2019, 17:07

Oczywiście, że popieram! Pełno w centrum padalców, którzy nie mogą dojechać do urzędu tramwajem, tylko cisną dupska pod same drzwi, bo przeca "łun ma ałto"!

30.01.2019, 17:03

Jak najbardziej. jezdze czesto latem do Ustronia i trudno płacę 10 zł za parkowanie. Mam to wliczone w wyjazd. Jak nie chce się płacic o sie siedzi w domu lub jedzie banką lub autobusem

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3