W centrum Katowic powstanie kolejny węzeł przesiadkowy. I tunel pod dworcem WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA

Justyna Przybytek - Pawlik

Katowice ogłosiły przetarg na zaprojektowanie centrum przesiadkowego w ścisłym centrum miasta. Będzie to węzeł „ św. Jana” w rejonie skrzyżowania ulic św. Jana – Wojewódzkiej – Dworcowej. W ramach inwestycji planowana jest budowa pod wiaduktem kolejowym peronu dla tramwajów i autobusów, ale też 69-metrowego tunelu pod peronem czwartym katowickiego dworca PKP.

Na ulicy św. Jana powstanie centrum przesiadkowe

Katowice planują budowę kolejnego centrum przesiadkowego - węzła „św. Jana”. Miasto właśnie ogłosiło przetarg na zaprojektowanie węzła. Kontrakt na projekt ma opiewać na niespełna 140 tys. zł. Termin opracowania i dostarczenia dokumentacji, wraz ze złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę, to dziewięć miesięcy od daty podpisania umowy. Oferty w przetargu można składać do 12 lutego.

Węzeł św. Jana powstanie pod wiaduktem kolejowym na ulicy św. Jana

Węzeł ma powstać w rejonie wiaduktu kolejowego i skrzyżowania ulic św. Jana - Wojewódzka – Dworcowa. W ramach tej inwestycji planowana jest przebudowa wiaduktu kolejowego, w tym poszerzenie przekroju wiaduktu od strony zachodniej i zmiana przekroju poprzecznego wraz ze zmianą ilości i umiejscowieniem podpór.

Peron tramwajowy pod wiaduktem kolejowym

Na tym oczywiście nie koniec. Pod wiaduktem powstać miałby przystanek autobusowo – tramwajowy wzdłuż istniejącego torowiska tramwajowego. Peron miałby długość około 44 metrów (to wystarczająco dla peronu tramwajowego i dwóch peronów autobusowych).

- Układ torowiska tramwajowego pozostaje zgodny ze stanem obecnym. W przęśle wschodnim (tym od stron kinoteatru Rialto) zaprojektowano jezdnię (o szerokości 3,5 m) oraz ścieżkę rowerową ( o szerokości 2,0 m) wpisującą się w istniejący ciąg rowerowy pomiędzy ulicami Kochanowskiego a Pocztową. W przęśle zachodnim zaprojektowano jezdnię o szerokości 4,5 m oraz chodnik o szerokości 5,7 m. Daną szerokość chodnika uzyskano poprzez odsunięcie przyczółka wiaduktu w stronę zachodnią – czytamy w koncepcji CP „św. Jana”, przygotowanej przez Pracownię Projektową Alignment.

Tak ma wyglądać Węzeł św. Jana

69-metrowy tunel łączący dworzec PKP z węzłem przesiadkowym

Co to oznacza w praktyce? Widzimy na wizualizacjach centrum przesiadkowego. Po przebudowie wiaduktu i układu drogowego pod nim, ruch w kierunku ul. Kościuszki i Dworcowej odbywa się po węższych niż obecnie jezdniach (zamiast dwóch pasów ruchu mamy po jednym), natomiast między jezdniami znajduje się peron autobusowo – tramwajowy. Wciąż po obu stronach drogi mamy chodniki, a ścieżkę rowerową po stronie kinoteatru Rialto.

Co ciekawe budowa węzła na ulicy św. Jana zakłada również wybudowanie tunelu pod peronem czwartym, którego wylot zaplanowano przy zachodnim przyczółku wiaduktu kolejowego. Długość tunelu miałaby wynieść aż 69 metrów, a szerokość to 5,85 metra.

- Tunel ten jest łącznikiem pomiędzy istniejącym tunelem pod peronem 4 a ulicą Św. Jana. Przy połączeniu z chodnikiem zaprojektowano skosy naprowadzające do tunelu – czytamy w koncepcji.

W Katowicach trwa budowa trzech centrów przesiadkowych

Dodajmy, że jak dotąd w Katowicach otwarto jedno centrum przesiadkowe – w Ligocie – natomiast trwa budowa trzech kolejnych: w Brynowie, Zawodziu oraz przy ulicy Sądowej. CP Ligota umożliwia przesiadki z autobusów i samochodów na pociąg. CP Brynów i Zwodzie będą umożliwiały przesiadki z samochodów na autobus lub tramwaj. Natomiast CP przy Sądowej będzie węzłem autobusowym i ma umożliwiać przesiadki z autobusów lokalnych na linie dalekobieżne jeżdżące na trasach krajowych i międzynarodowych.

CZYTAJ KONIECZNIE
Budynek obsługi podróżnych przy Centrum Przesiadkowym Sądowa na wykończeniu ZDJĘCIA

Jeszcze w tym roku ruszy przebudowa Dworcowej i Tylnej Mariackiej ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

06.02.2019, 09:41

Dojenie na dopłaty unijne do centrów przesiadkowych trwa w najlepsze. Nieważne, czy potrzebne, czy nie (patrz: Ligota). A potem zdziwienie, że ludzie stąd uciekają...

06.02.2019, 06:54

Tylko po co?

05.02.2019, 23:01

Mam nadzieje, że nie zapomnieliście o lądowisku dla tramwaju z Kostuchny. A gdy już wybudujemy tunel dla Marsjan to może gdzieś na obrzeżu odległej galaktyki zrobią schody ruchome na dworcu i... nie, to marzenie zbyt śmiałe nawet dla Asimova i - oprogramowanie dla parkomatów w Ligocie.

05.02.2019, 19:16

Właśnie takie proste i tępe myślenie jak wasze jest przyczyna tego ze to miasto się dusi. Pamiętajcie ze do centrum powinno sie jeździć komunikacja miejska lub pociągami. Precz z samochodami w centrum opłaty za parkowanie powinny wynosić co najmniej 10 pln

05.02.2019, 16:52

co za gorol to wymyśla wypierdalać do kielc albo warszawy

05.02.2019, 13:05

Pomysł totalnie z dupy jak to ma miejsce w Katowicach .Kto na to wpada??? PARKINGÓW brakuje ,a ci sie biorą za projektowanie kolejnego potworka w centrum. Kibel juz stoi ,zasłania i zasmradza wszystko.Ale tak,kasa w kieszeni musi sie zgadzac

05.02.2019, 11:43

Czy obecny przystanek tramwajowy na św. Jana zostanie zlikwidowany po uruchomieniu węzła, czy tramwaj znów będzie się zatrzymywał co kilkanaście metrów, jak np. w rejonie pętli Słonecznej? Tramwaj jadący z Pl. Alfreda do Pl. Miarki częściej stoi na światłach i przystankach niż jedzie.

05.02.2019, 10:58

A kiedy parking piętrowy w centrum ?

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3