Tramwaj na południe Katowice ma trasę! To ostateczny przebieg nowej linii [ZDJĘCIA, MAPY, SONDA]

Gotowa i zatwierdzona jest ostateczna trasa przebiegu nowej linii tramwajowej z pętli w Brynowie do nowo planowanej pętli w Bażantowie. Trasę skorygowano, jak poinformowali w środę urzędnicy, ze względu na protesty mieszkańców ulic Glebowej, Jagodowej i Jarzębinowej. I tak linia, która pierwotnie miała biec skrajem lasu, w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, zostanie przesunięta o 150 do 200 metrów i poprowadzona wzdłuż torów kolejowych. Także w środę urzędnicy podtrzymali zapewnienie, że tramwaj ominie rezerwat Ochojec. Zapowiedzieli też, że w pierwszym etapie inwestycji wybudowana zostanie linia tramwajowa oraz ścieżka rowerowa, natomiast droga planowana wzdłuż niej powstanie najwcześniej w 2030 roku.

Jak zapowiedział Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic, do końca trzeciego kwartału tego roku ma zostać wybrany wykonawca dokumentacji projektowej nowej linii tramwajowej. - Zakładam, że jest szansa na to, aby w ciągu 55 do 65 miesięcy od dzisiaj pierwszy kurs tą linią tramwajową mieszkańcy mogli wykonać – zadeklarował. Inwestycja ma pochłonąć około 110 milionów złotych, zaś większą część tej kwoty ma pochodzić z dofinansowania unijnego, które na realizację planuje pozyskać miasto.

Tramwaj na południe za 65 miesięcy

Aktualnie miasto wciąż kompletuje dokumentację konieczną do ogłoszenia przetargu na projekt. W tym celu przeprowadzano spotkania i konsultacje z podmiotami zarządzającymi terenami, z którymi ma sąsiadować inwestycja, m.in. z PKP PLK, Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych i TAURON Ciepło, ale także konsultacje z mieszkańcami. To właśnie wśród mieszkańców południowych dzielnic „Tramwaj na południe” budzi największe obawy, a bywa, że i protesty. Dlatego też, jak wyjaśnił Sobula, miasto opracowało pięć zasad, które mają obowiązywać przy realizacji inwestycji, a które te obawy mają rozwiać.

Za wycięte drzewo miasto posadzi dwa nowe

Zgodnie z pierwszą z nich nowa sieć tramwajowa ma przebiegać wzdłuż istniejącej już infrastruktury ciepłowniczej i kolejowej.
- Nie tworząc tym samym nowej bariery pomiędzy mieszkańcami a lasem – wyjaśniał Sobula. W kolejnej urzędnicy deklarują konsultowanie inwestycji z mieszkańcami na etapie przygotowywania projektu. - Projektanci w możliwie największej liczbie detali istotnych z perspektywy codziennych użytkowników i sąsiadów inwestycji będą musieli uwzględnić opinię mieszkańców – zapewniają. Następna dotyczy planowanej przez miasto drogi, która ma biec wzdłuż linii tramwajowej.

Nowa droga w 2030 roku

- Prezydent podjął decyzję, że powstanie najwcześniej w 2030 roku – mówił Sobula. Zastrzegł przy okazji, że miasto z tej inwestycji nie rezygnuje. - Ta droga jest potrzebna, mówią o tym różne dokumenty opracowane przez ekspertów. Jeśli rozwój południa będzie postępował w takim tempie jak obecnie, nikt nie będzie mógł twierdzić, że inna forma komunikowania mieszkańców południowych dzielnic ze Śródmieściem nie będzie potrzebna. Stosujemy zasadę zrównoważonego transportu, wiemy, że są tacy, którzy preferują transport publiczny, wiemy też że są osoby, które preferują komunikację samochodową. Staramy się podejść do tematu zdroworozsądkowo – klarował.

Urzędnicy obiecują też ograniczyć wycinkę drzew, którą trzeba będzie przeprowadzić pod budowę tramwaju, do minimum, zaś za każde usunięte drzewo posadzić dwa nowe. - Nie byłbym uczciwy, gdybym powiedział, że budowa linii nie pociągnie za sobą wycinki drzew, oczywiście, że pociągnie, ale nie będzie to wycięcie lasu pod szosę. Punktowa, selekcyjna, w tych miejscach, gdzie to będzie potrzebne, wycinka drzew, które usunąć trzeba. W zamian za każde wycięte drzewo zasadzimy dwa nowe – tłumaczył.

Wiceprezydent przypomniał także, że budowa linii tramwajowej, to jeden z elementów planowanych w południowych dzielnicach inwestycji.

– Zależy nam także, aby wszyscy mający wpływ na realizację tej inwestycji pamiętali, że jest ona elementem całego pakietu rozwiązań mających poprawić komunikację na południu miasta. W jego skład wejdą także nowe autobusy i tramwaje, obiekty Park & Ride, budowa wielopoziomowych skrzyżowań w ciągu ulicy DK 81 w Piotrowicach i Giszowcu – wymieniał.

Przebieg linii tramwajowej i ścieżki rowerowej

1. Odcinek w ul. Rzepakowej od pętli „Brynów” do ul. Kolejowej
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej po wschodniej stronie ul. Rzepakowej. Ścieżka rowerowa poprowadzona będzie od pętli „Brynów” wzdłuż ul. Jankego do ul. Kolejowej, a następnie po północnej stronie ul. Kolejowej do ul. Rzepakowej.

2. Skrzyżowanie z ul. Kolejową
Zakłada się przebudowę skrzyżowania z sygnalizacją świetlną nadającą priorytet dla ruchu tramwajowego. W układzie docelowym jezdnia ulicy Kolejowej poprowadzona zostanie pod linią tramwajową i ścieżką rowerową.

3. Odcinek od ul. Kolejowej do skrzyżowania z linią kolejową
Zakłada się lokalizację przystanków oraz poprowadzenie linii tramwajowej oraz ścieżki rowerowej po wschodniej stronie drogi stanowiącej przedłużenie ul. Rzepakowej.

4. Skrzyżowanie z linią kolejową
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej pod linią kolejową.

5. Odcinek od skrzyżowania z linią kolejową do ul. Szenwalda
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej przy linii kolejowej.

6. Odcinek od ul. Szenwalda do ul. Ziołowej
Zakłada się lokalizację przystanków na przedłużeniu ul. Szenwalda oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż istniejącej magistrali ciepłowniczej - częściowo przebudowanej.

7. Odcinek w ul. Ziołowej
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po południowej stronie ul. Ziołowej. Zakłada się odtworzenie istniejących parkingów, częściowo zajmowanych w celu poprowadzenia linii tramwajowej i ścieżki rowerowej.

8. Odcinek w ul. Cegielnia Murcki
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po zachodniej stronie ul. Cegielnia Murcki.

9. Odcinek od ul. Cegielnia Murcki do ul. Krynicznej
Zakłada się lokalizację przystanków na przedłużeniu ul. Krynicznej oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż przebudowywanej magistrali ciepłowniczej, bez jakiegokolwiek zajmowania terenu rezerwatu „Ochojec” i ingerencji w zabudowę mieszkaniową.

10. Odcinek od ul. Krynicznej do łącznika ulic Radockiego i Bażantów
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż istniejącej magistrali ciepłowniczej - częściowo przebudowywanej.

11. Odcinek wzdłuż ul. Radockiego
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową oraz poprowadzenie linii tramwajowej na terenie pomiędzy ulicą Radockiego i ogródkami działkowymi.

12. Odcinek od ul. Radockiego do ul. Bażantów
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową, parkingu Park&Ride oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej na przedłużeniu ulicy Zabłockiego.

13. Odcinek wzdłuż ulicy Bażantów
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej po północnej stronie ul. Bażantów.

14. Pętla „Kostuchna” przed skrzyżowaniem z ul. Armii Krajowej
Zakłada się lokalizację przystanków końcowych i początkowych zintegrowanych z komunikacją autobusowa.

Justyna Przybytek

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3