Materiał informacyjny

Początek roku szkolnego to moment, w którym wielu rodziców rozważa sprawienie swojemu dziecku jakiegoś prezentu. Młodych zapaleńców sieciowych rozgrywek z pewnością ucieszyłby nowy, szybszy internet. Wbrew pozorom znalezienie najwłaściwszego rozwiązania nie jest trudne.

W obliczu wyskakujących zewsząd ofert szybkiego internetu można być nieco zagubionym. Pozostaje też pytanie: po co właściwie młodym graczom szybsze łącze, skoro na tym aktualnym są w stanie bez problemu obejrzeć film na YouTube czy wejść do sieciowej rozgrywki. Odpowiedzi na te gnębiące niejednego rodzica pytania spróbujemy znaleźć w poniższym tekście.

Lag – odwieczny wróg gracza

Uczestnicy sieciowych rozgrywek często narzekają na tzw. lag. Jest to slangowy termin określający przerwę pomiędzy akcją gracza (np. kliknięciem myszki), a reakcją gry (np. strzału z pistoletu) na jego działanie. W grach dla pojedynczego gracza lag występuje, jeżeli sprzęt, na którym uruchomiono dany tytuł, jest za słaby bądź w skutek niedopracowania gry przez jej producenta. W rozgrywkach sieciowych lag natomiast pojawia się w skutek zbyt małej przepustowości sieci bądź chwilowego przerwania połączenia. Często są to „przestoje” rzędu dziesiętnych sekundy, zatem cała sprawa może wydawać się dla kogoś niezwiązanego z grami zwykłą błahostką. Wystarczy jednak obejrzeć mecz piłki nożnej bądź potyczkę dwóch bokserów i wyobrazić sobie, jak zmieniłby się przebieg całego spotkania, gdyby w kluczowym momencie bramkarz rzucił się do piłki pół sekundy później, a bokser wykonał unik przed potężnym sierpowym rywala nawet z minimalnym opóźnieniem. Tak właśnie działa lag w sieciowych zmaganiach.

Wi-Fi, router oraz miedź

Na lagi szczególnie podatne są komputery łączące się z siecią poprzez Wi-Fi – w tym przypadku często nawet najszybsza sieć jest w stanie się „przycinać”, zwłaszcza jeżeli PC jest mocno oddalony od routera. Sam router również może stać się piętą achillesową młodego gracza, która uniemożliwi mu skuteczne ogrywanie konkurencji. Wynika to z faktu, że z routera korzysta zazwyczaj w danym momencie kilku użytkowników, przez co prędkość przesyłania danych musi być niejako równo rozdzielana pomiędzy wszystkich. Najlepiej zatem podłączyć „gamingowego" PC-ta (o ile warunki na to pozwalają) bezpośrednio do źródła internetu, zapewniając mu prędkość wahającą się w zależności od dostawcy od 20 Mbps do 100 Mbps (źródło: https://nasz.orange.pl/t5/%C5%9Awiat%C5%82ow%C3%B3d-i-Neostrada/Szybko%C5%9B%C4%87-Orange-%C5%9Awiat%C5%82owodu-przez-WiFi-a-karta-sieciowa/td-p/6436). Taką prędkość osiągają tradycyjne, miedziane kable. Jest jednak jeszcze jedna opcja, która ostatnio swoimi możliwościami podbija serca młodych, sieciowych bojowników.

Technologia z przyszłości

Owa opcja to światłowód, czyli inaczej mówiąc – kabel optyczny. Posiada on pewne zalety, które są w stanie w szczególności zainteresować graczy. Pierwsza z nich to szybkość transferu dalece przebijająca tę oferowaną przez tradycyjne kable — mówimy tu o prędkości nawet 600 Mbps. Co więcej, kabel optyczny jest o wiele mniej podatny na awarie, a strumień danych przez niego przesyłany płynie w zasadzie nieprzerwanie. Elementy te sprawiają, że rozgrywki poprzez światłowód pozbawione są niesławnych lagów, które tak lubią naprzykrzać się, gdy używamy starszych rozwiązań. Warto zaznaczyć, że jeszcze parę lat temu technologia ta była bardzo droga, ale w związku z jej rosnącą popularnością, obecnie może pozwolić sobie na nią każdy. Szybki internet światłowodowy w dużych miastach, takich jak Katowice, dostarcza na przykład Orange. Godnym wzmianki atutem w przypadku tej firmy jest to, że w przypadku zakupu światłowodu, dostawca zapewnia nieodpłatnie profesjonalny montaż oraz konfigurację nowej sieci.

Dla kogoś nieobeznanego z grami lag może stanowić drobną niedogodność, niemającą większego wpływu na przyjemność płynącą z rozgrywki. Dla młodych graczy — zwłaszcza tych z żyłką do e-sportu bądź streamingu — te pozornie drobne i błahe opóźnienia mają naprawdę spore znaczenie. Na szczęście światłowód jest w stanie rozwiązać ten problem, oferując szybki i niczym nieprzerywany przepływ danych

Z regionu

Więcej na temat: