Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przemysł lotniczy i motoryzacyjny w naszym regionie

Michał Wroński
Sześćsetki to eksportowy hit tyskich zakładów Fiata
Sześćsetki to eksportowy hit tyskich zakładów Fiata fot. Mikołaj Suchan
Przemysł lotniczy i motoryzacyjny w naszym regionie z powodzeniem zastępuje górnictwo i hutnictwo

Województwo śląskie to już nie region węgla i stali. Choć w dalszym ciągu w górnictwie pracuje tutaj około 110 tysięcy osób, to jednak branża ta w coraz mniejszym stopniu kształtuje obraz gospodarki regionu.

W ciągu ostatnich dwóch dekad prawdziwy boom przeżywa natomiast sektor motoryzacyjny. Bodźcem dla rozwoju branży stały się duże inwestycje, które miały miejsce pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Wówczas to w Gliwicach fabrykę Opla postawił General Motors, zaś w Tychach swój zakład ulokował wytwarzający silniki wysokoprężne japoński koncern Isuzu. Aż dwa zakłady wybudował w naszym regionie (14 lat temu w Tychach i 4 lata temu w Gliwicach) producent układów kierowniczych – Nexteer Automotive. W Tychach – poza działalnością produkcyjną – prowadzi on również centrum inżynieryjne, wytwarzające specjalistyczne rozwiązania dla czołowych światowych koncernów motoryzacyjnych.

Listę działających w naszym regionie zakładów motoryzacyjnych zamyka (a może raczej otwiera) tyska fabryka Fiata. Stała się jednym z najważniejszych zakładów tego koncernu na świecie, a o jej znaczeniu najlepiej świadczy fakt, iż z jej taśm produkcyjnych zjechało blisko 5,9 milionów różnego rodzaju samochodów (w tym ponad 1,8 mln fiatów panda). Świetne opinie zbierają również uruchomione w ubiegłym roku bielskie zakłady Fiat Powertrain Technologies (powstały dzięki unijnej dotacji oraz 15 mln złotych grantu od polskiego rządu). Stworzony w nich małolitrażowy silnik TwinAir został w ubiegłym roku uznany za Silnik Roku przez brytyjską redakcję branżowego miesięcznika TOP GEAR.

Zarówno gliwickie zakłady Opla, jak i tyska fabryka Isuzu stanęły na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W sumie w utworzonej przed 15 laty strefie zainwestowało do tej pory około setki przedsiębiorców, ściągając tutaj nowoczesne technologie i tworząc kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy. Dlatego też podkreślając rolę motoryzacji jako filaru gospodarki Górnego Śląska Klemens Ścierski, były minister przemysłu i handlu mówi wprost:

– Nie byłoby tak, gdyby nie powstała Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna – podkreśla Ścierski.

W KSSE dynamicznie rozwija się jednak nie tylko przemysł samochodowy. Znajdujące się na terenie bielskiej podstrefy zakłady lotnicze Avio Polska produkują elementy silników dla Boeinga. To zresztą niejedyny latający hit z naszego regionu – w zakładach lotniczych Margański & Mysłowski (Bielsko-Biała) powstał dwusilnikowy czteromiejscowy samolot Orka, zaś w gliwickiej firmie Flytronic bezzałogowy samolot obserwacyjny (maszyna trafiła już do polskiej armii).

Tradycyjny przemysł ciężki, aby nadążyć za wymogami rynku od początku lat 90. przechodzi restrukturyzację. Górnicze koncerny ograniczają wydobycie i zatrudnienie, a w poszukiwaniu pieniędzy na niezbędne inwestycje planują wejście na Giełdę Papierów Wartościowych (najbliżej do takiego debiutu ma Jastrzębska Spółka Węglowa). Równocześnie trwają prace nad opracowaniem nowych technologii węglowych, które w przyszłości być może pozwolą sięgnąć po niewykorzystane dotąd pokłady tego surowca (a zdaniem ekspertów zalegać może tam nawet do 30 proc. wszystkich złóż), uczynić jego eksploatację bezpieczniejszą, a także umożliwić jego wykorzystanie nie tylko przez energetykę i ciepłownictwo, ale też branżę chemiczną. Pierwszy krok ku temu został zrobiony – w ubiegłym roku naukowcy z Głównego Instytutu Górnictwa przeprowadzili w kopalni doświadczalnej Barbara udaną próbę podziemnego zgazowania węgla (pieniądze na ów projekt wyłożył Europejski Fundusz Badawczy Węgla i Stali, a także polskie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

PRZEMYSŁOWE 10 NAJ...

1 ArcelorMittal Poland – największy producent stali w Polsce i największy producent koksu w Europie. Na terenie województwa śląskiego koncern posiada cztery huty (w Chorzowie, Świętochłowicach, Sosnowcu i Dąbrowie Górniczej – ta ostatnia wyposażona w najnowocześniejszą instalację do ciągłego odlewania stali w Europie). Pracuje w nich obecnie ponad 6 tysięcy osób.

2 Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach Śląskich – największy producent wozów bojowych dla polskiej armii. Eksportowym hitem fabryki jest transporter kołowy Rosomak – polskie wojsko zamówiło w niej łącznie ponad 800 takich pojazdów (prócz wersji bojowej także wozy dowodzenia czy ewakuacji medycznej). Pojazdy miały okazję wykazać swą przydatność podczas misji w Afganistanie.

3 Południowy Koncern Energetyczny – jeden z dwóch największych w Polsce producentów energii elektrycznej w Polsce (wytwarza blisko 14 proc. tego „towaru"). W skład utworzonego w roku 2001 koncernu wchodzą obecnie elektrownie: Jaworzno III, Łaziska, Siersza, Łagisza i Halemba. Właścicielem PKW jest grupa Tauron Polska Energia SA.

4 Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna – jedna z dwóch największych w kraju (zajmująca powierzchnię ponad 1544 ha nieznacznie tylko ustępuje strefie w Wałbrzychu). Obecnie w KSSE działa ponad 100 różnego rodzaju firm (m.in. gliwicka fabryka Opla oraz fabryka Isuzu Motors), a ich uruchomienie przyczyniło się do utworzenia ok. 37 tys. nowych miejsc pracy.

5 Terminal Przeładunkowy Sławków – najdalej w Europie wysunięty na zachód punkt kolei szerokotorowej (a zarazem jeden z dwóch tylko takich terminali w Polsce), umożliwiający przewóz towarów bezpośrednio z krajów byłego Związku Radzieckiego, a następnie ich przeładunek na tiry oraz wagony normalnotorowe. Docelowo ma być tutaj przeładowywany 1 milion ton towarów rocznie.

6 Ponad 2 miliony wyprodukowanych silników do samochodów w ciągu 10 lat – to dorobek tyskiej fabryki Isuzu Motors Polska, jednego z największych zakładów tej branży w Polsce i w Europie. Głównym odbiorcą silników Isuzu są obecnie fabryki Opla w Gliwicach i brytyjskim Ellesmere Port, gdzie montowane są one w samochodach Opel Astra IV.

7 Chorzowskie zakłady Alstom Konstal to jeden z czołowych potentatów wśród producentów pojazdów szynowych na terenie Polski. Fabryka produkuje wagony dla metra w Budapeszcie i Amsterdamie, tramwaje dla Stambułu, konstrukcje pociągów dla kolei włoskich i australijskich oraz podwozia dla wszystkich tramwajów z rodziny Citadis. Szkoda tylko, że po naszych torach zamiast nowych tramwajów z Chorzowa jeżdżą wysłużone w Niemczech Helmuty.

8 Kompania Węglowa – największa firma górnicza w Europie. W należących do koncernu 15 kopalniach i 5 zakładach zatrudnionych jest ok. 60 tys. osób. Wydobywają oni rocznie blisko 40 milionów ton węgla kamiennego (najwięcej w Europie). W większości trafia on na rynek krajowy. Na eksport kierowane jest ok. 20 procent wydobycia.

9 Browar Książęcy w Tychach to największy producent piwa w Polsce. Należący do Kompanii Piwowarskiej zakład wyprodukował

w ubiegłym roku ponad 6,1 hektolitrów złotego trunku (a jego moce produkcyjne sięgają 8 mln hektolitrów). Pracuje tu blisko 550 osób. Działające przy browarze muzeum odwiedza rocznie ok. 40 tys. gości.

10 Tyska fabryka Fiata to największy w Europie i drugi w świecie zakład należący do włoskiego koncernu. W ciągu niespełna 20 lat działalności pod swoim obecnym szyldem wyprodukowała blisko 5,9 miliona samochodów (rekordowym był rok 2009 kiedy z taśm produkcyjnych zjechało prawie 606 tysięcy pojazdów, z czego ok. połowy stanowiły fiaty panda). 97 produkowanych tu samochodów trafia na eksport.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto