Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa centrum Katowic: na 300 m alei są aż trzy sygnalizacje. Po co? ZDJĘCIA

Justyna Przybytek
Przebudowa centrum Katowic: aleja Korfantego
Przebudowa centrum Katowic: aleja Korfantego J. Przybytek
Szykujcie się na dłuższe postoje na Korfantego w Katowicach. Aleja po przebudowie nie jest przyjazna ani kierowcom, ani pieszym. Zmotoryzowani na około 300 metrowym odcinku drogi już teraz zatrzymują się przed dwoma sygnalizacjami, wkrótce dojdzie trzecia. Piesi natomiast muszą cierpliwie czekać na zielone światło na dwóch przejściach. Na każdym spędzą po kilka minut

Jadąc aleją Korfantego jezdnią od ronda w kierunku ul. Skargi postojów jest najwięcej. Na razie działają tu dwie sygnalizacje, jedna na wysokości Delikatesów, druga przy Separatorze. Trzecia już zamontowana, ale nadal nie uruchomiona jest na wysokości Superjednostki (na jezdni wschodniej od rynku do ronda sygnalizacje są dwie). Tyle że od ronda do zbiegu Korfantego z ul. Moniuszki jest około 300 metrów. Dalej wjeżdżamy na ul. Skargi i znów... światła, ale jeszcze migają na pomarańczowo, za to kolejne działające są przy skrzyżowaniu Skargi i ul. Sokolskiej, zostały uruchomione na początku czerwca.

Po co to nagromadzenie sygnalizacji? Stary układ drogowy na al. Korfantego miał dwie sygnalizacje świetlne: przejście dla pieszych na wysokości ul. Piastowskiej oraz skrzyżowanie z ul. Moniuszki. I te dwie sygnalizacje są dalej utrzymane. Dodatkowe dwie sygnalizacje wynikają z dostosowania docelowego układu drogowego, jaki ma powstać po przebudowie tego obszaru; związane to jest z nowopowstałą ulicą Śródmiejską, jak i z nowym skrzyżowaniem z tzw. przedłużeniem ul. Moniuszki – wyjaśnia Justyna Łukasiewicz – Musiał.

Jak dodaje rzeczniczka układ jest na razie tymczasowy i nadal nie oddany do użytku w całości. - Trzy z tych sygnalizacji świetlnych będą „wzbudzane”, co oznacza, że dla aut będzie ciągle światło zielone, chyba że pieszy będzie chciał skorzystać z przejścia. Również te sygnalizacje będą z priorytetem dla pieszych – po naciśnięciu przycisku przez pieszego, sygnalizacja świetlna umożliwi mu przejście przez ulicę w możliwie najkrótszym czasie – zapowiada.

Obecnie przekroczenie przejścia na alei na wysokości Delikatesów może potrwać nawet pięć minut. Przekraczamy tu dwie jezdnie oraz torowisko tramwajowe, są trzy osobne przejścia, na których światła nie są zsynchronizowane. W cierpliwość uzbroić trzeba się też na wysokości Separatora, aby przejść z alei w stronę rynku, tu choć przekraczamy tylko jedną jezdnię, też swoje trzeba odstać.

Nagromadzenie sygnalizacji na alei Korfantego skreśla ją z listy ulic, na których można wprowadzić strefę tempo 30, czyli uspokojonego ruchu, bowiem w takich strefach z zasady liczbę sygnalizacji się ogranicza, a nie zwiększa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto