Jak daleko pan Jan Trela z Łaz, kolejarz z wieloletnim stażem pracy, a dziś emeryt, sięga pamięcią wstecz , na dworcu PKP można było kupić kieszonkowy rozkład jazdy. Dzisiaj też, tyle że niepełny.
- Kupiłem rozkład za 1,50 zł i co widzę? Tylko pociągi osobowe. Skąd mam wiedzieć, gdzie i na jaki pociąg mogę się przesiąść, podróżując koleją po Polsce? Po co komu taki rozkład pociągów? - pyta Jan Trela.
Jest zdziwiony wybiórczym wydawnictwem PKP Przewozy Regionalne w Katowicach, tym bardziej że w Krakowie można - ale już za 5 zł - kupić kieszonkowy rozkład jazdy wszystkich pociągów poruszających się na terenie tamtejszego regionu. Są przewozy regionalne osobowe i pociągi spółki Intercity.
- Smaczku sprawie dodaje to, że Intercity - z pociągami na terenie dwóch województw: śląskiego i małopolskiego - są pod tym samym zarządem Zakładu Południowego w Krakowie. Skąd zatem różnica w polityce informacyjnej wobec pasażerów? - pyta Jan Trela.
Okazuje się, że Intercity zostało zaproszone przez siostrzaną spół-kę PKP Przewozy Regionalne w Katowicach do zamieszczenia swoich pociągów w kieszonkowym rozkładzie jazdy. Przewozy zaproponowały, by obie spółki podzieliły się kosztami proporcjonalnie do liczby własnych pociągów, zamieszczonych w rozkładzie. W miarę sprzedaży rozkładów dzieliłyby się też - stosownie do swego wkładu finansowego - zyskami.
- I po raz drugi z rzędu PKP Intercity odmówiły nam udziału w kosztach na naszych zasadach - mówi Renata Rogowska, naczelnik działu marketingu PKP Przewozy Regionalne w Katowicach. - My chcieliśmy wydać kieszonkowy rozkład jazdy w cenie obwarzanka, a spółka Intercity na to nie poszła.
Wyjaśnia, że plan wydania rozkładu za 1,50 zł, bez konieczności zdobywania reklam, nie spodobał się siostrzanej spółce. Chciała wydania rozkładu za 5 zł, z reklamami, by na nim godziwie zarobić. - Dla nas to była propozycja nie do przyjęcia. Dlatego już drugi rok z rzędu w rozkładzie ostatecznie są tylko nasze pociągi - wyjaśnia naczelnik Rogowska z PKP PR w Katowicach.
Dodaje, że oprócz kieszonkowej książeczki spółka wydaje także minirozkłady między regionami, np. Katowice-Kraków i rozprowadza je przy współudziale np. towarzystw miłośników kolei.
Czy w takim razie PKP Intercity wydało dla pasażerów śląskich własny rozkład jazdy? Bynajmniej. A przecież nie każdy pasażer ma w domu internet, by sprawdzić godzinę odjazdu pociągu pośpiesznego. Co robią pasażerowie? Niektórzy telefonem komórkowym fotografują plakat wiszący na dworcu, bo to jedyny rozkład wydany przez PKP IC.
Wersja Intercity:
Inne powody nieprzystąpienia do wspólnego rozkładu jazdy podaje spółka PKP Intercity. Wyjaśnia jej rzeczniczka, Beata Czemerajda.
Projekt realizowany przez Przewozy Regionalny ma niewątpliwie walory praktyczne, niestety - w chwili zmiany rozkładu jazdy nakład takiego wydawnictwa traci je. W związku z tym, że na południowych liniach kolejowych trwają lub będą trwały prace modernizacyjne, przez co rozkład jazdy zmienia się i będzie zmieniał zgodnie z harmonogramem tych prac, nie widzimy praktycznych możliwości współuczestnictwa w tym wydawnictwie. O tym, jak szybko może stracić na aktualności taki materiał, można przekonać się w dniach 17-28 lutego.
Wtedy w okolicach Zastowa, na trasie do Krakowa, prowadzone będą prace remontowe, przez co wszystkie pociągi tam kursujące będą miały zmieniony rozkład. W związku z tym już teraz aktualizuje się rozkład na stacjach oraz portalach internetowych. Drukujemy też ulotki. W marcu planowana jest też korekta rozkładu, powiązana z dalszymi etapami modernizacji. Na ten okres planujemy druk ulotek z rozkładem na najważniejsze linie kolejowe kraju, w tym na trasę do Katowic i Krakowa.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?