Chodzi o remont linii kolejowej nr 142 na odcinku Katowice Ligota – Katowice Kostuchna – Tychy. Umowę na realizację inwestycji w formule „zaprojektuj i zbuduj” PLK podpisała już kilka miesięcy temu. Kontrakt opiewa na 50 mln zł. Prace już trwają, a ich finał planowany jest w maju 2019 r.
- Projekt przewiduje wymianę 15 km torów, 14 rozjazdów oraz przebudowę sieci trakcyjnej, ale też remont dwóch wiaduktów i 16 przepustów. Na odcinku Katowice Ligota – Katowice Kostuchna – Tychy, przebudowanych zostanie 7 przejazdów kolejowo-drogowych. Sprawniejszy przejazd przez tory zapewni nowe oświetlenie i wymiana nawierzchni drogowej, a poziom bezpieczeństwa zwiększą nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej – wymieniali przedstawiciele PKP PLK, gdy podpisano umowę na realizację zadania.
W efekcie inwestycji prędkość pociągów na remontowanej linii wzrośnie dwukrotnie z 40 do maksymalnie 80 km na godz.
W sprawie trwającej inwestycji głos zabrali przedstawiciele Stowarzyszenia Na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju Południowych Dzielnic Katowic. Alarmują, że linia przebiega w odległości 15 – 25 metrów od domów jednorodzinnych, obawiają się wpływu, jaki będą miały pociągi jadące z większą prędkością na domy, podnoszą, że w związku z inwestycją wyciąć trzeba będzie setki drzew.
- Do tej pory, ze względu na bliskość domów pociągi poruszały się tam z prędkością nie większą niż 15 km/h. Mimo to poprzez generowany hałas, drgania i kurz stanowiły ogromną uciążliwość dla mieszkańców nie tylko najbliżej zlokalizowanych domów ale i całych ulic. Nie sposób sobie wyobrazić sytuacji w której pociąg towarowy będzie pędził tamtędy z prędkością większą niż 20 km/h a co dopiero 80km/h – tłumaczą.
Przypominają, że tor na linii 142 był wykorzystywany sporadycznie, gdy działała kopalnia Murcki, a po jej zamknięciu został wyłączony. Remont, jak mówią, rozpoczął się bez poinformowania mieszkańców.
- Domy w sąsiedztwie których przejeżdża pociąg zlokalizowane są przy ponad 20 ulicach Katowic, w tym: Saskiej, Podleśnej, Dąbrowy, Mlecznej, Zaopusta, Niezapominajek, Sołtysiej, Koraszewskiego, Boya-Żeleńskiego, Jaronia, Smugowej, Kałuży, Łopianowej, Prusa, Jarzębinowej, Jankego, Helskiej, Odrodzenia, Fabrycznej, Konarskiego, Zadole i innych. To ponad 1000 domów i mieszkań bezpośrednio narażonych na negatywne czynniki oddziaływania tego toru – twierdzą przedstawiciele stowarzyszenia.
Przedstawiciele PKP PLK uspokajają. - Po rewitalizacji linii nr 142 na odcinku Katowice Ligota – Katowice Kostuchna – Tychy zakładamy, że w dobie będzie kursowało na tej linii od 20 do 30 pociągów towarowych – przekonuje Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak wyjaśnia linia nr 142 to linia wyłącznie o charakterze towarowym, której główną funkcją będzie skomunikowanie południowej części Katowickiego Węzła Kolejowego z głównymi liniami towarowymi w kierunku Jaworzna Szczakowej, Łaz, Gliwic i Tarnowskich Gór.
- Drugą funkcją tej linii po rewitalizacji, będzie odciążenie linii nr 139 Katowice - Zwardoń na odcinku Katowice Ligota – Tychy od ruchu towarowego, co znacznie wpłynie na przepustowość linii dla ruchu pasażerskiego – dodaje. - Do czasu rozpoczęcia modernizacji linii kolejowej nr 139 na odcinku Katowice – Katowice Ligota, linią nr 142 będą kursowały tylko pociągi towarowe. Ruch pasażerski przewidziany jest jedynie w przypadku zaistnienia awarii na linii nr 139 – zapewnia Karniewski.
Przedstawiciele Stowarzyszenia Na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju Południowych Dzielnic Katowic pismo w sprawie skierowali do prezydenta Katowic. Jakie jest stanowisko magistratu?
- Realizacja inwestycji PKP na trasie linii kolejowej nr 142 nie była konsultowana z miastem Katowice. W ostatnim czasie otrzymaliśmy wiele informacji w tym temacie od mieszkańców, za które dziękujemy. W trybie pilnym organizujemy spotkanie z PKP w celu wyjaśnienia sytuacji. Chciałbym zagwarantować, że granicach obowiązującego prawa, będziemy chronić interes mieszkańców i zrobimy wszystko, by uwzględnić ich potrzeby – obiecuje Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic. Spotkanie prawdopodobnie odbędzie się w przyszłym tygodniu.
Tymczasem na pytanie, dlaczego PLK nie poinformowała o inwestycji miasta, odpowiada Jacek Karniewski. - - Linia nr 142 jest remontowana a nie modernizowana. Remont czyli przywrócenie stanu pierwotnego (konstrukcyjnego) linii, nie wymaga konsultacji z Urzędem Miasta w Katowicach – mówi.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?