Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Korek na węźle Murckowska na A4 i DK86: Katowice w paraliżu drogowym

Dorota Niećko, Justyna Przybytek, Patryk Drabek
Przy DK86 znajdują się tablice informujące o tym, że rozpoczyna się remont na autostradzie A4
Przy DK86 znajdują się tablice informujące o tym, że rozpoczyna się remont na autostradzie A4 Fot. MARZENA BUGAŁA-AZARKO
W czwartek i piątek rozpoczynają się dwa duże remonty na katowickich odcinkach A4 i DK86. Kto wpadł na pomysł, by sparaliżować aglomerację?

Patrząc na planowane roboty drogowe w stolicy województwa śląskiego, nasuwa się pytanie: czy ktoś to koordynuje i czy w ogóle pomyślał o kierowcach?

Zmotoryzowanym zafundowano bowiem dwa remonty, w tym samym czasie, na najbardziej zatłoczonych drogach w Katowicach. Wystarczy przypomnieć, że A4 każdego dnia przejeżdża 112 tysięcy aut, natomiast drogą nr 86 - 100 tysięcy.

Już dzisiaj rozpoczął się remont dylatacji na wiaduktach autostrady A4 nad ulicą Trzy Stawy i Pułaskiego (węzeł Murckowska, obok CH 3 Stawy). Zarządcą tego odcinka jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

O godz. 8. korek od strony Krakowa miał 5 km długości.

ZOBACZ KONIECZNIE:
GIGANTYCZNE KORKI NA AUTOSTRADZIE A4 W KATOWICACH PRZY 3 STAWACH

W pierwszej fazie powstaną przejazdy awaryjne - przewiązki, aby prowadzić ruch podczas zamknięcia wiaduktów. Ich przygotowanie potrwa do 13 sierpnia, a z ruchu wyłączone będą lewe pasy autostrady w obie strony.

W drugiej fazie, od 17 sierpnia, zamknięty dla ruchu zostanie wiadukt nad ulicami Trzy Stawy i Pułaskiego. Jadący w stronę Krakowa będą mieli dwa pasy, z kolei ci od Krakowa - tylko jeden. Przewidziano ograniczenie do 80 i 60 kilometrów na godzinę. Jak informują drogowcy, inaczej zostanie poprowadzony zjazd na Sosnowiec. Węzeł Murckowska był przebudowywany siedem lat temu, a w ubiegłym roku wymieniano dylatację na pasach w stronę Krakowa. Remont, który dzisiaj się rozpoczyna, potrwa do końca października.

Jakby tego było mało, jutro początek drugiego etapu wymiany dylatacji na DK86, na węźle Bagienna, tym razem na pasie w kierunku Sosnowca. Pierwszy etap, czyli pas od Sosnowca w stronę Tychów, remontowano na początku lipca, a korki na S86 zaczynały się w Dąbrówce Małej. Te prace na zlecenie Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów wykona firma Rekto. Węzeł Bagienna był przebudowywany osiem lat temu. Teraz, podczas remontu, zamknięte zostaną kolejno pasy ruchu na wiadukcie nad DK79: zachodni (lewy), środkowy oraz wschodni (prawy). Koniec prac przewidziano na 16 sierpnia. Podczas rozmów z przedstawicielami zarządców tych odcinków usłyszeliśmy m.in., że tak naprawdę nie ma dla nich lepszych terminów rozpoczęcia prac niż te sierpniowe. Dlaczego? Ze względu na wakacje i mniejszy ruch. A paraliż komunikacyjny w Katowicach? Kto by się tym przejmował.

- Remont na drodze krajowej 86 to inny zarządca, a poza tym w przypadku tego odcinka chyba chodzi o jakąś awarię - mówi Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA. Tymczasem w MZUiM usłyszeliśmy, że projekt zmiany organizacji ruchu zatwierdzono trzy miesiące wcześniej.

Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach, próbuje uspokajać kierowców, że w przypadku DK86 prace remontowe będę odbywały się w weekendy, ale nie do końca wiadomo, czy będą uwzględniane także piątki.

Wykonawca w informacji przesłanej do naszej redakcji przekazał, że prace rozpoczną się już jutro o godzinie 8.

- Ruszą jednak dopiero po piątkowym, wieczornym szczycie - mówi natomiast Marek Adamczyk z MZUiM. Jak będzie w rzeczywistości? Na własnej skórze przekonają się o tym kierowcy, którzy w piątek będą przejeżdżać przez DK86...

Na brak porozumienia pomiędzy zarządcami dróg zwracają uwagę władze Katowic.

- Już wiele razy powtarza się sytuacja, że dochodzi do braku komunikacji między GDDKiA a miastem, ale nie wynika to z naszej złej woli. Widać natomiast konieczność koordynacji działań - podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic. - Jako miasto musimy działać zgodnie z harmonogramem i przyjętym planem działań, bo inaczej wyskakujemy poza możliwości roku budżetowego. Będziemy jednak zwracali uwagę, aby wspólne dogadywanie działań było możliwe w przyszłości. Wiem, że rozmowy z GDDKiA były, natomiast widać, że nie zostały dograne - podsumowuje prezydent.

Zarówno w MZUiM, jak i w GDDKiA przyznają natomiast, że na temat rozpoczynanych remontów, w środku wakacji, w ogóle nie rozmawiano.

- Wykonanie tego remontu przewidywaliśmy w innym terminie, ale z uwagi na Światowe Dni Młodzieży wszystko się poprzesuwało i o tym także trzeba pamiętać - mówi Marek Prusak. - Tego nikt nie był w stanie przewidzieć na etapie przygotowywania przetargu. Czy mogliśmy w jakiś sposób porozumieć się z MZUiM, by te terminy jednak się nie pokrywały? Co do zasady, zarządcy mogą ze sobą rozmawiać i ustalać takie kwestie. Trzeba jednak przyznać, że w ogóle nie rozmawialiśmy na ten temat i nie wiedzieliśmy, że w tym samym czasie będzie remontowany odcinek DK86 w Katowicach - przyznaje Prusak. Potwierdza to dyrektor MZUiM: - GDDKIA nie konsultowała się z nami. Postanowili, robią i koniec... - zaznacza Handwerker.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto