Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolekcja obrazów braci Gierymskich udostępniona na stronie internetowej

MP
Kolekcja obrazów braci Gierymskich udostępniona na stronie internetowej
Kolekcja obrazów braci Gierymskich udostępniona na stronie internetowej mat. prasowe
Od początku lipca na stronie internetowej Muzeum Utraconego można zapoznać się z zaginionymi i zniszczonymi dziełami braci Gierymskich – Aleksandra i Maksymiliana. Jest to wyjątkowe wydarzenie dla wszystkich koneserów malarstwa i doskonałe uzupełnienie dla tych, którzy mieli już okazję zobaczyć wystawy Aleksandra Gierymskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie i Maksymiliana Gierymskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie. Obie potrwają do 10 sierpnia.

Nowa, udostępniona na stronie internetowej kolekcja obrazów braci Gierymskich to zbiór liczący 12 eksponatów, których niestety ze względu na zawirowania dziejowe nie można zobaczyć już nigdzie indziej. Wśród nich są prace wyjątkowe, podkreślające różne zainteresowania malarskie i style obu braci. Na szczególną uwagę zasługuje obraz „Ulica w Monachium” autorstwa Aleksandra Gierymskiego. Jest to płótno z około 1890 roku pokazujące wieczorny widok tego jednego z najważniejszych dla Niemiec ośrodków miejskich. W chwili utracenia obraz znajdował się w rękach prywatnej rodziny warszawskiej. Niestety obecnie nikt nie wie, czy praca ta jeszcze w ogóle istnieje.

Podobny los spotkał przejmującą „Wieczornicę Ukraińską” Maksymiliana Gierymskiego z 1869 roku

Została wywieziona ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie czy jego „Alarm w obozie powstańczym”, przedstawiający scenkę z okresu Powstania Styczniowego. Obraz ten został odebrany Muzeum Śląskiemu w Katowicach.

Wyjątkową historię ma również płótno „Wnętrze Katedry w Sienie” (ok. 1898 r.) Aleksandra Gierymskiego

Obraz ten swojego czasu należał do Henryka Sienkiewicza. Na wiosnę 1942 roku trafił do Salonu Sztuki „Skarbiec” w Warszawie wystawiony na sprzedaż przez córkę pisarza – Jadwigę Korniłłowiczową, która potrzebowała pieniędzy na ratowanie Oblęgorka, dworku należącego do rodziny Sienkiewiczów. Obraz kupił inżynier Wołkowicz z myślą o odstąpieniu go po wojnie Muzeum Narodowemu w Warszawie. Dzieło ocalało podczas Powstania Warszawskiego, ale wraz z innymi zbiorami Wołkowicza wywieźli je Niemcy i do dziś jego dalsze losy są nieznane.

Szczęśliwie zakończyła się historia jednego z najsłynniejszych obrazów Aleksandra Gierymskiego „Żydówka z Pomarańczami” (ok. 1880 - 1881 r.)

„Pomarańczarka” została odnaleziona w 2010 roku na aukcji w Niemczech. W wyniku negocjacji prowadzonych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, powróciła do kraju i wzbogaca kolekcję Muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie można ją podziwiać w ramach trwającej obecnie wystawy dzieł twórcy.

Te i pozostałe obrazy z nowej kolekcji można obejrzeć pod adresem www.muzeumutracone.pl.
Wirtualne Muzeum Utracone stara się prowadzić swoją działalność tak, jak zwykłe Muzeum i z tego względu w ciągu roku na stronie pojawiają się 2-3 nowe kolekcje. Już na początku sierpnia zaprezentuje jeszcze jedną letnią kolekcje utraconych dzieł sztuki „Zwierzęta”.

Projekt jest kierowany przez Fundację Ad Artis przy ścisłej współpracy i merytorycznym wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i ma na celu przywracanie pamięci o utraconym dziedzictwie narodowym.

Osoby, które posiadają informacje na temat któregoś z tych lub innych utraconych dzieł proszone są o kontakt z Ministerstwem (www.kolekcje.mkidn.gov.pl, adres e-mail: [email protected]).

Projekt „Muzeum Utracone”

Jest realizowany od 2009 roku przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zadaniem „Muzeum Utraconego” jest poszukiwanie nowych sposobów popularyzowania wiedzy na temat utraconego dziedzictwa narodowego i szukanie możliwości dotarcia do zaginionych, w tym szczególnie w czasie II wojny światowej, obiektów kultury.

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR zostało założone w 1997 r. Organizacja zrzesza firmy, które tworzą efektywną komunikację marketingową, jest to obecnie 95 podmiotów – agencje full service, agencje mediowe, agencje brand design, interaktywne i ambientowe. Jednym z głównych zadań SAR jest promocja oraz animacja środowiska reklamowego w Polsce oraz tworzenie warunków do wymiany doświadczeń i pomysłów pomiędzy podmiotami działającymi na rynku. Ponadto działalność SAR koncentruje się na tworzeniu, wdrażaniu i popularyzowaniu standardów przetargowych, dobrych praktyk biznesowych, prowadzeniu szkoleń, seminariów i edukowaniu kadr, a także na badaniach rynkowych. Oprócz tego SAR wraz Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych (Związek Mediów i Reklamy) prowadzi lobbing wokół prawa reklamy. Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR jest organizatorem wyznaczających standardy reklamowe konkursów i związanych z nimi konferencji: Effie Awards, Media Trendy i Polskiego Konkursu Reklamy.

Od 1999 r. SAR jest członkiem European Advertising Agencies Association (EAAA), obecnie European Association of Communications Agencies (EACA). Oprócz tego współpracuje z międzynarodowymi stowarzyszeniami reklamy, tj. EACA, IPA, ADC*E. W Polsce SAR jest przedstawicielem międzynarodowego konkursu Cannes Lions oraz kreatywnej platformy medialnej Shots.

Fundacja Ad Artis SAR powołana została do realizacji projektów kulturalnych, tak by środowisko reklamowe mogło wspierać sztukę i kulturę, której jest od początku XX wieku częścią i coraz silniejszym elementem. Fundacja zrealizowała m.in. wystawy: „Społeczeństwo” CSW, Anna Libowitz – „Kobiety”; jest organizatorem biennale ilustracji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto