Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej na lotnisko: trasa wciąż jest zagadką

Krzysztof Szendzielorz
Kiedy doczekamy się kolejowego połączenia Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach? Nie wcześniej niż w 2015 roku. Pod warunkiem, że PKP zdąży przygotować dokumentację projektu. Czy zdąży? Nie wiadomo. Bo znów mamy zmianę trasy.

Jeszcze w lutym tego roku PKP PLK brały po uwagę trzy warianty. Marszałkowi województwa śląskiego, który trasę opiniował, najbardziej spodobał się wariant, w którym tory biegłyby wzdłuż budowanej A1, po jej zachodniej stronie. Budowa wiązałaby się z wykupieniem 102 działek.

- Później zmienił zdanie i wskazał tak zwany wariant zielony - mówi Danuta Brix ze Stowarzyszenia Ochrony Dziedzictwa Gminy Ożarowice "Solidarni Razem", które było za wariantem autostradowym (bo wówczas powstałby jeden korytarz komunikacyjny). Podobnie zresztą uznała wojewódzka komisja architektoniczno-urbanistyczna.

Zielony wariant (trasa wiedzie przez Ożarowice, Tąpkowice, Dobieszowice, Piekary Śląskie, Bytom, Chorzów, Katowice - na naszej mapie) łączy się z wykupieniem 194 działek. Koszt trasy: 1 mld 490 mln zł. Stowarzyszenie chce dowiedzieć się, dlaczego marszałek zmienił zdanie i żąda dostępu do wszystkich dokumentów w tej sprawie.

- Urząd Marszałkowski odmówił. Przysłał mi tylko wybrane dokumenty - mówi Brix.

Dlaczego marszałek zmienił zdanie? Bo PKP PLK nie dogadały się z GDDKiA, która buduje A1. GDDKiA z kolei tłumaczy, że ich inwestycja już się rozpoczęła i budowa torów tuż przy A1 jest niemożliwa. I nie pozwolą na wejście robotników kolei na plac budowy.

"Solidarni razem" poprosili o pomoc Bona Fides, stowarzyszenie, które zajmuje się m.in. przejrzystością urzędów. Chcą zobaczyć wszystkie dokumenty. - Nie można odmówić wglądu do nich - mówi Grzegorz Wójkowski z Bona Fides. Tymczasem w Ożarowicach geodeci mierzą działki pod przyszłe tory.

Cała dokumentacja kolei do Pyrzowic za 52 mln zł ma powstać do połowy 2011 roku. Jeśli nie zdążymy, lotnisko straci unijną dotację na ten cel, 44 mln zł.

Tymczasem do portu lotniczego w Balicach z centrum Krakowa pociągiem można już dojechać od maja 2006 roku.

Wrocławskie lotnisko też będzie miało swoją linię kolejową, łączącą je z dworcem PKP w centrum. Gotowe jest 10 km linii z dworca głównego do stacji Wrocław Żerniki. Teraz trzeba wybudować 4 km torów do lotniska oraz stację Nowy Port Lotniczy. Władze Wrocławia i wojewódzkie chcą zakończyć inwestycję wartą nawet 50 mln zł przed Euro 2012. Kiedy inwestycja się zakończy, przejazd pociągiem z lotniska do centrum zajmie 15-20 minut.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto