Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katowice opublikowały plan rozwoju transportu. Lista inwestycji robi wrażenie

Justyna Przybytek
Wieloletni plan rozwoju zintegrowanego systemu transportowego miasta Katowice.
Wieloletni plan rozwoju zintegrowanego systemu transportowego miasta Katowice.
Katowice opublikowały Wieloletni plan rozwoju zintegrowanego systemu transportowego. Plan można określić, jako zbiór wytycznych i działań zmierzających do poprawienia jakość transportu w stolicy aglomeracji. Zapisano w nim m.in. harmonogram najważniejszych inwestycji transportowych w mieście, z podziałem na te, które zostaną zrealizowane do 2020 roku i po 2020 roku.

– Największą korzyścią z opracowania „Wieloletniego planu …” dla mieszkańców Katowic i aglomeracji jest fakt, że zrealizowanie zaplanowanych działań w perspektywie najbliższych kilku lat przyniesie odczuwalną poprawę jakości życia poprzez możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, wzajemnie zintegrowanych i tworzących jednolity zrównoważony system – zapowiada Marcin Krupa, prezydent Katowic. Jak dodaje plan ujmuje planowane inwestycje w sposób spójny i kompleksowy. - Uwzględniając nie tylko rozwój i rozbudowę dróg, ale przede wszystkim rozbudowę infrastruktury dla zwiększenia atrakcyjności transportu zbiorowego, rowerowego i pieszego – dodaje prezydent.

Plan przygotowało konsorcjum firm: Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie, International Management Services oraz VIA VISTULA. Koszt opracowania dokumentu wyniósł ponad 900 tys. zł.

Prace nad dokumentem podzielono na trzy części. Pierwszą były badania ruchu. - Na tej podstawie uzyskano dane dotyczące potrzeb i zachowań komunikacyjnych mieszkańców oraz funkcjonowania komunikacji indywidualnej i zbiorowej – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice. Wyniki pozyskano na podstawie badań ankietowych ponad 10 tys. mieszkańców i pomiarów w kilkudziesięciu punktach.

- Okazało się, że podróże wewnątrzmiejskie w obszarze Katowic aż w 53 proc. odbywają się komunikacją publiczną, natomiast dojazdy do Katowic realizowane są w 76 proc. transportem indywidualnym samochodowym, co jest główną przyczyna występującego zatłoczenia ulic i dużych potrzeb parkingowych – dodaje naczelnik Lowak. Ustalono też, że w ciągu dnia na terenie Katowic odbywa się 778 000 podróży różnymi środkami transportu, z czego ok. 338 tys. stanowią podróże wewnętrzne w obszarze miasta (ok. 43 proc.), natomiast ok. 440 tys. stanowią podróże zewnętrzne (ok. 57 proc.) tj. ruch dojazdowy i tranzytowy. Sprawdzono też, że średni czas podróży mieszkańców Katowic wynosi 28 minut, najkrótsze są podróże piesze – trwają do 15 minut, natomiast te komunikacją publiczną do 45 minut.

Badania wykazały również, że 52 proc. mieszkańców Katowic dojeżdża do śródmieścia komunikacją miejską, z kolei samochodem osobowym 30 proc., a pieszo – 10 proc.. Prawie połowa (47 proc.) spośród mieszkańców dojeżdżających do śródmieścia Katowic samochodem nie zrezygnuje z tego środka transportu na rzecz komunikacji miejskiej, ale 53 proc. deklaruje, że do zmiany mogą skłonić możliwość szybkiego dojazdu komunikacją miejską, możliwość zostawienia pojazdu na bezpłatnym parkingu i kontynuowanie jazdy komunikacją miejską (system P+R) oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów komunikacji miejskiej. Co ciekawe badania wykazały też, że 30 proc. katowiczan korzysta z roweru. - Zdecydowana większość rowerzystów jeździ rekreacyjnie. Badania wykazują, że 6 proc. mieszkańcom Katowic zdarza się wybierać jazdę rowerem zamiast jazdy samochodem lub komunikacją miejską – podsumowują urzędnicy.

Druga część prac na planem była częścią analityczną, w której sporządzono wykaz koniecznych inwestycji, związanych z rozwojem transportu i integracji poszczególnych jego rodzajów.

Na koniec założenia planu poddano konsultacjom społecznym, przeprowadzonym w tym roku. - W ramach konsultacji wpłynęło kilkaset uwag. Po wnikliwej analizie każdej z uwag, wykonawca wprowadził zmiany i korekty wynikające z realizacji uwag uznanych za uzasadnione – wyjaśniają urzędnicy.

Jakie inwestycje wpisano w plan? Podzielono je na flagowe, priorytetowe, ważne i pozostałe. - Do inwestycji flagowych w zakresie rozwoju infrastruktury transportu zbiorowego zaliczona została budowa linii tramwajowej od pętli Brynów do pętli Kostuchna (tzw. tramwaj na południe), natomiast w zakresie integracji poszczególnych rodzajów transportu inwestycje flagowe stanowią węzły przesiadkowe „Brynów Pętla”, „Zawodzie”, „Kostuchna”, „Sądowa” i „Ligota”. Do inwestycji flagowych zaliczona została przebudowa węzła drogowego ulic Kościuszki i Armii Krajowej w Piotrowicach oraz przebudowa węzła drogowego ulic Pszczyńskiej, 73 Pułku Piechoty i Kolistej na Giszowcu.

Na liście inwestycji są też węzły „Damrota” i „Raciborska”, czyli budowa przystanków kolejowego między ulicami Damrota i Francuską, a także na przedłużeniu Raciborskiej. Przystanki kolejowe mają tez powstać w rejonie ulicy Witosa i Obroki, to tzw. węzeł Kleofas, w rejonie Jankego, Wspólnej i Barcelońskiej (węzeł Jankego), a także przy osiedlu Zadole. W planie jest także budowa linii tramwajowej wzdłuż ulicy Grundmanna, a także rozbudowa (dobudowa drugiego toru) linii tramwajowej od pętli Słonecznej do placu Alfreda. Wśród inwestycji drogowych są m.in. budowa dwupoziomowego węzła ul. Kościuszki z ul. Armii Krajowej, rozbudowa węzła Kościuszki – Kolejowa – Jankego – Rzepakowa, połączenie Bagiennej z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach, przedłużenie ul. Stęślickiego na odcinku od ul. Misjonarzy Oblatów do al. Korfantego, budowa drogi łączącej S86 z ul. Obrońców Westerplatte, przebudowa ulicy Dworcowej w deptak, przedłużenie ulicy Dobrowolskiej w strefie kultury do Bogucic, czy przedłużenie ul. Bocheńskiego na południe do ul. Kijowskiej, a ul. Grundmanna do autostrady A4.

W zakresie rozwoju dróg rowerowych w dokumencie ujęto sieć tych dróg, która ma połączyć wszystkie dzielnice z centrum miasta.

- Plan wskazuje również inwestycje dotyczące wdrożenia inteligentnych systemów zarządzania transportem (ITS), których podstawową funkcją będzie nadanie priorytetu pojazdom transportu publicznego oraz informowanie uczestników ruchu drogowego i pasażerów transportu zbiorowego – dodają urzędnicy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto