Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katowice Airport: Zlot kolosów w Pyrzowicach [ZDJĘCIA]

LOTA
Samoloty szerokokadłubowe na Katowice Airport
Samoloty szerokokadłubowe na Katowice Airport Katowice Airport
Katowice Airport: Zlot kolosów w Pyrzowicach. 3 maja na lotnisku lądowały trzy pasażerskie samoloty szerokokadłubowe, rzadko spotykane na polskich lotniskach regionalnych. Pierwszy przyleciał 455-miejscowy Boeing 747-400 z Toronto, następnie wylądował 279-miejscowy Boeing 777-200ER z Nowego Jorku i 393-miejscowy Boeing 777-200ER, tym razem z Moskwy.

- Boeing 747 przez lata był największym samolotem pasażerskim świata, jego maksymalna masa startowa (MTOW) w wersji 400 wynosi 412 ton. Z kolei Boeing 777 należy do grupy największych dwusilnikowych samolotów pasażerskich – przypominają przedstawiciele Katowice Airport. Jak dodają wszystkie kolosy, jakie odwiedziły 3 maja Pyrzowice mają kod E, według klasyfikacji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

- Ta jedna z najważniejszych w branży lotniczej organizacji podzieliła statki powietrznego na sześć grup od A do F w zależności od rozpiętości ich skrzydeł i rozstawu kół podwozia głównego. Im większy samolot, tym wyższy kod referencyjny – dopowiadają służby prasowe portu lotniczego.

ICAO klasyfikuje także porty lotnicze pod kątem ich możliwości obsługi konkretnych samolotów. A Pyrzowice są od połowy 2015 roku jedynym polskim portem regionalnym o kodzie referencyjnym 4E. Oznacza to, że praktycznie bez żadnych ograniczeń operacyjnych samoloty wielkości Boeinga 747, czy Boeinga 777 mogą korzystać z drogi startowej, poruszać się po większości dróg kołowania i dedykowane są im odpowiedniej wielkości stanowiska postojowe.

- W ostatnich latach przeprowadziliśmy liczne inwestycje związane z rozbudową i modernizacją pola manewrowego Katowice Airport. Dwukrotnie powiększyliśmy płytę postojową, na której znajdują się aktualnie m.in. dwa stanowiska postojowe dla samolotów kodu E. Pod samoloty wielkości Jumbo Jeta zmodernizowaliśmy drogi kołowania, powstała także płyta do odladzania ze stanowiskiem dla statków powietrznych tej wielkości. Ponadto w maju 2015 roku do użytku oddaliśmy nową drogę startową o długości 3 200 metrów. Dzięki niej wszystkie samoloty szerokokadłubowe kodu E mogą startować z maksymalną masą, dzięki czemu wykorzystywać swoje maksymalne możliwości operacyjne, w tym zasięg – mówi Artur Tomasik Prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego pyrzowickim lotniskiem.

Parametry operacyjne Katowice Airport doceniają także touroperatorzy i czarterowe linie lotnicze. W czwartek 7 lipca TUI Poland uruchomi pierwsze bezpośrednie, dalekodystansowe połączenie czarterowe z polskiego portu regionalnego. Trasa realizowane będzie raz w tygodniu, szerokokadłubowym Boeingiem 767-300 TUIFly. Samolot może wziąć na pokład, w trzech klasach, w sumie 285 pasażerów.

Ponadto prognozuje się, że w perspektywie najbliższych kilkunastu miesięcy w Katowice Airport pojawią się kolejne samoloty szerokokadłubowe, obsługujące kierunki wakacyjne oraz regularne trasy towarowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto