Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Śląskie ruszają z wielką modernizacją torów. W pierwszej kolejności na ulicy 3 Maja

Justyna Przybytek
W Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu i Bytomiu - w tych miastach Tramwaje Śląskie rozkopią w tym roku tory. Warty kilkaset milionów złotych projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w regionie zostanie zainaugurowany na ul. 3 Maja w Katowicach.

W pierwszych dniach października Tramwaje Śląskie zainaugurują warty ok. 600 mln zł projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w aglomeracji. Rozpoczną go od usuwania torów w stolicy województwa na ulicy 3 Maja. Z ulicy zniknie 200 metrów torowiska między rynkiem a ulicą Stawową. Do końca tego roku taki sam los spotka tory od Stawowej aż do pl. Wolności.

Przebudowa torowiska w ciągu 3 Maja , to pierwsza z kilkudziesięciu inwestycji TS. Także w tym roku, w listopadzie rozpocznie się modernizacja torów na ul.Armii Krajowej w Chorzowie ( od strony Świętochłowic), na ul. 3 Maja w Sosnowcu oraz na ul. Kościuszki w Bytomiu.

- Będziemy się starać, aby ruch tramwajowy na remontowanych odcinkach zachować, ale nie zawsze będzie to możliwe - zapowiada Tadeusz Freisler, prezes zarządu TS. Na wszelki wypadek lepiej szykować się na najgorsze: nawet, jeśli remonty będą prowadzone pod ruchem, to tramwaje pojadą tylko po jednym torze.

W sumie TS chcą zmodernizować do końca 2014 r. 46 kilometrów torów, a jeżdżą po ponad 300 km. Do końca tego roku spółka będzie ogłaszała przetargi na kolejne roboty budowlane. Wszystkie planowane w ramach projektu modernizacje w Chorzowie, Katowicach, Bytomiu i Sosnowcu mają się rozpocząć jeszcze w przyszłym roku. Najwięcej odcinków - aż 20 km- zostanie przebudowanych w Katowicach.

W ramach projektu spółka zmodernizuje też swój tabor. Obecnie ma 330 tramwajów, z tego 75 - typu 105N - zostanie odnowionych. 45 wyremontuje konsorcjum firm, z którymi TS podpisały umowę pod koniec lipca tego roku. Kolejnych 30 wagonów Tramwaje planują remontować w należącym do spółki Zakładzie Usług Remontowych w Chorzowie. Pierwsze nowe 105-tki wyjadą na tory już pod koniec tego roku, wszystkie po liftingu mają być w 2014.

Nie wiadomo natomiast, kiedy w aglomeracji pojawią się nowe tramwaje. Ostatnie takie - Karliki - spółka kupiła ponad dekadę temu. Kolejne zakupy były już z odzysku: ponad 40-letnie Helmuty z Frankfurtu i kilku-dziesięciolatki z Wiednia, czyli Sznycle. Przetarg na nowy tabor trwa. Spółka planuje do końca tego roku wybrać dostawcę 30 nowych wagonów. Jeśli się uda, pojawią się na torach dopiero za trzy lata.

Tymczasem pod nowe tramwaje trzeba zmodernizować tory.
- Wszystkie nowe szyny będą w otulinie z profili gumowych, tłumiących hałas - zapewnia Andrzej Bywalec, dyrektor inwestycyjny w TŚ. - Taka technologia zastosowana jest już na torowisku na ul. Gliwickiej i 1 Maja w Katowicach - dodaje. Rozbudowana zostanie tylko jedna linia z Katowic do Sosnowca: torowisko łączące miasta wzbogaci się o jeden tor i ruch będzie odbywał się tu w dwóch kierunkach.

Harmonogram modernizacji jest na razie gotowy tylko dla remontu na 3 Maja w Katowicach. Generalny wykonawca przebudowy firma NDI (ta sama, która modernizuje tory na rynku w Katowicach) planuje do końca października położyć nowe torowisko na odcinku ulicy między rynkiem a ul. Stawową. Jeśli się uda wówczas na ulicę wrócą tramwaje, które od Stawowej do placu Wolności będą kursowały po jednym torze (drugi będzie modernizowany). Przypomnijmy, że tramwaje po 3 Maja w Katowicach nie kursują od 21 września. Wówczas KZK GOP i katowicki magistrat informował, że ruch będzie zawieszony na ulicy przez najbliższy rok. Sytuacja miała zmienić się w ostatnich dniach. - Okazało się, że NDI będzie w stanie jednocześnie modernizować oba tory na odcinku od rynku do ul. Stawowej - tłumaczy Daniel Muc, rzecznik projektu przebudowy centrum Katowic.

W Tramwajach Śląskich utrzymują, że operacja przywrócenia ruchu na ul. 3 Maja uda się, jeśli modernizacja torowiska będzie przebiegała sprawnie, a prac nie opóźni prowadzona w tym samym czasie przebudowa kanalizacji w ciągu 3 Maja.

Liczby planowanych inwestycji w ramach projektu pn. Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w aglomeracji wraz z infrastrukturą towarzyszącą:
801 mln zł - koszt projektu brutto
651 mln zł - koszt projektu netto
591 mln zł - część tramwajowa projektu
60 mln - część trolejbusowa projektu
348 mln zł - dofinansowanie z UE
30 nowych tramwajów planuje kupić TS
75 wagonów typu 105N spółka chce zmodernizować
46 km torów - zostanie zmodernizowanych w ramach projektu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto