W połowie stycznia umowa na pierwszy etap przebudowy centrum Katowic, wkrótce potem przejęcie placu budowy, oficjalne wbicie łopaty i… komunikacyjny koszmar. A wszystko po to, aby rynek w stolicy województwa śląskiego w końcu przestał być największą w regionie rozjezdnią tramwajową. Na razie tyle, bo na to, aby był też atrakcyjny, jeszcze poczekamy.
Prawdopodobnie 18 stycznia władze Katowic podpiszą umowę z polsko-hiszpańskim konsorcjum firm, które wygrało przetarg na pierwszy etap przebudowy katowickiego rynku.
To znaczy, że długo wyczekiwana przebudowa centrum stolicy aglomeracji jest już o krok. Choć na razie to jej pierwszy etap. Potrwa rok. Zakłada przebudowę torów tramwajowych na rynku, ulicach Pocztowej i św. Jana, zmianę lokalizacji przystanków i budowę mostu nad Rawą. Roboty pochłoną ponad 28 mln zł.
Prace utrudnią życie przede wszystkim pasażerom tramwajów kursujących między rynkiem a pętlą tramwajową w Brynowie. W ramach tego etapu zlikwidowane zostaną tory na ulicy Pocztowej, a w dwóch kierunkach położone na ulicy św. Jana. Z kolei przystanek znajdujący się obecnie na środku rynku, między Domem Prasy a Domem Handlowym Zenit, zostanie przesunięty w stronę Teatru Śląskiego. Będzie przy salonie odzieżowym Vistula. Tym samym zwiększy się płyta rynku. To jednak efekt końcowy prac. W pierwszej kolejności tory będą modernizowane na ulicy św. Jana. W czasie tych prac tramwaje w stronę ronda i pętli w Brynowie będą kursowały między kinoteatrem Rialto a rynkiem po jednym torze, wahadłowo.
Kolejny przetarg dotyczący przebudowy centrum Katowic ma zostać ogłoszony w marcu i dotyczyć infrastruktury drogowej na odcinku od ronda do rynku. Zarówno przebudowa torów tramwajowych, jak i dróg, mogą być realizowane, bo katowiccy urzędnicy mają już projekty wykonawcze tych etapów.
Nadal brakuje za to projektu zagospodarowania przestrzeni publicznych na samym rynku i placach, które powstaną przed Teatrem Śląskim czy między Skarbkiem a bankiem ING. Projekt, podobnie jak projekty dotyczące infrastruktury, miało dostarczyć konsorcjum firm projektowych na czele z firmą Redan, które w 2009 wygrało przetarg na zaprojektowanie przebudowy Katowic na osi Rondo-Rynek. Propozycje konsorcjum nie zyskały jednak uznania w Katowicach. Na tę część przebudowy (projekt zagospodarowania przestrzeni publicznych na rynku) urzędnicy planują rozpisać międzynarodowy konkurs.
Podzielona na etapy przebudowa Śródmieścia ma potrwać do 2015 i kosztować około 288 milionów złotych.
*REKORDOWY 20. FINAŁ WIELKIEJ ORKIESTRY ŚWIĄTECZNEJ POMOCY W WOJ. ŚLĄSKIM
*NAJŁADNIEJSZE SZOPKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO - ZOBACZ ZDJĘCIA
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?