- Pracujemy nad tym – zapewnia Rafał Elżanowski z Neinver Polska. Ale praca jest czasochłonna. Szczególnie odtwarzanie dworcowych kielichów. Pierwszy z nich, po trzech miesiącach prac, jest już gotowy. Sprawdziliśmy: wspięliśmy się na jego szczyt. To około 20 metrów w górę. Jest jednym z dwóch frontowych, między którymi będzie wejście główne do hali. Zakończony kwadratowym „kapeluszem”, o bokach długości 18 metrów, góruje nad placem budowy. Czym różni się od „starych” kielichów?
- Konstrukcja jest bardzo zbliżona do oryginału. Inny, lepszy jest beton – tłumaczy Elżanowski.
Wszystkie nowe kielichy mają być dokładną kopią 16, które tworzyły słynną brutalistyczną konstrukcję starej hali dworca, a które wyburzono w styczniu ubiegłego roku, ze względu – jak przekonywał inwestor - na ich zły stan techniczny. O zachowanie oryginałów walczyli w 2010 r. „obrońcy kielichów”, w tym m.in. architekci. Bezskutecznie. Stanęło na rekonstrukcji. Po odbudowie konstrukcję hali będą tworzyły tylko cztery kielichy, pozostałe 12 znajdzie się w jej części handlowej, będą pełniły funkcje estetyczne.
Pod halą dworca będzie podziemna ulica Dworcowa oraz dworzec autobusowy. Konstrukcja podziemnego tunelu, długiego na 300 metrów i wysokiego na ok. 6 metrów, którym zostanie puszczona Dworcowa jest już gotowa. Trwa budowa wjazdów i zjazdów na parkingi pod placem Szewczyka. Coraz wyższa jest też galeria handlowa przy ul. 3 Maja - budowane są stropy ostatniej nadziemnej – trzeciej – kondygnacji.
Nowa hala dworca.
Budynek o nieregularnym kształcie i wysokości, zaprojektowany jako konstrukcja żelbetowa. Fasada budynku z połączenia szkła i aluminium, a także perforowanej stali. Wewnątrz sklepy i kafejki, dziewięć kas biletowych, punkty informacyjne, 10 stanowisk centrum obsługi klienta i poczekalnie. Wszystko na jednym poziomie 0.
2012 r. w będzie gotowy dworzec autobusowy pod ul. Dworcową, tu też znajdzie się jezdnia ulicy Dworcowej.
Ulica Dworcowa pod ziemię będzie wpadała na wysokości ul. Pocztowej (tu będzie wjazd do tunelu), a skończy przy Słowackiego, w części podziemnej będzie długa na 300 metrów. W najszerszym odcinku będzie miała aż dziesięć pasów ruchu (dodatkowymi zjedziemy na podziemne parkingi). W najwęższym - 4 pasy (dwa pasy będą dla ruchu osobowego, dwa dla ruchu autobusowego) - czyli przy wjazdach. Obie jezdnie dla ruchu osobowego i komunikacji publicznej oddzielała będzie betonowa ściana.
Pasy ruchu dla autobusów będą okalały "wyspę" w tunelu, czyli podziemne autobusowe centrum przesiadkowe. Wokół "wyspy" długiej na 180 metrów będzie 10 przystanków dla autobusów, 7 dla minibusów oraz miejsca dla taksówek.
Rok 2013 r. - oddana do użytku zostanie galeria handlowa.
Galeria Katowicka - będzie trzypiętrowa, a dwa jej poziomy znajdą się pod ziemią. Część handlowo-usługowa zajmie ponad 46 000 mkw. Pomieści 250 punktów usługowo-handlowych. Największym najemcą Galerii Katowickiej będzie zlokalizowane na III piętrze dziesięciosalowe Multikino. Na poziomie -1 powstanie m.in. supermarket i sklep z artykułami rtv i agd. Parter zajmą głównie sklepy z obuwiem, akcesoriami, biżuterią, wyposażeniem wnętrz oraz salon multimedialny i perfumeria. Na ścianie galerii sąsiadującej bezpośrednio z pl. Szewczyka powstaną kawiarnie i restauracje z letnimi ogródkami.
Piętra pierwsze i drugie zarezerwowane będą dla branży odzieżowej. Na wszystkich kondygnacjach mają się znajdować punkty gastronomiczne.
W ramach kompleksu ma powstać także biurowiec klasy A od strony ul. Młyńskiej, jednak jego budowa jeszcze nie ruszyła i nie wiadomo, kiedy się rozpocznie.
Budowa hali, galerii i podziemnego dworca autobusowego oraz biurowca u wyloty z Młyńskiej, to inwestycja Neinver i PKP oszacowana na ok. 1 mld zł.
Liczby tej inwestycji:
3,2 hektara – powierzchnia placu budowy na placu Szewczyka.
53 000 m kw. – powierzchnia handlowo – usługowa kompleksu
250 – liczba punktów handlowych i usługowych
33 000 m kw. – powierzchnia parkingów
1200 - liczba miejsc parkingów.
9 – liczba wejść do kompleksu
12 – liczba wind osobowych.
900 metrów – długość ściany szczelinowej okalających teren inwestycji.
365 tys. m sześć. – ilość wykopanej i wywiezionej z placu Szewczyka ziemi.
14 metrów – głębokość wykopu pod fundamenty.
18 metrów wysokości – będą miały cztery kielichy tworzące konstrukcję hali dworca. Pozostałe 12 będzie miało funkcje estetyczne.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?