Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Młodzież ze Śląska obrała KURS NA ZYSK. Znamy wyniki

Redakcja
Czy młodzież może z własnej woli zainteresować się finansami i prawem? Kilka lokalnych instytucji udowodniło, że jest to możliwe. W marcu Orzesko-Knurowski Bank Spółdzielczy, Bank Spółdzielczy w Leśnicy i Bank Spółdzielczy w Cieszynie zainicjowały konkurs wiedzy ekonomicznej i prawniczej KURS NA ZYSK.

„Społeczna odpowiedzialność nie jest kosztem, jest szansą na rynku i naturalną konsekwencją egzystowania banków spółdzielczych w lokalnych społecznościach. Przeprowadziliśmy badania z których wynikało, że młodzi ludzie nie czują się przygotowani do funkcjonowania w świecie konsumentów. Gimnazjum i szkoła średnia to idealny czas na przekazanie im przynajmniej podstaw wiedzy z zakresu bankowości i prawa. Jakiejkolwiek życiowej drogi nie wybiorą, to każdy z nich będzie odbiorcą produktów finansowych i będzie zawierał umowy. Tak, czujemy się odpowiedzialni za naszą społeczność i chcemy, aby młodzież miała większą świadomość ekonomiczną i prawniczą” – mówi Józef Kapłanek, prezes Orzesko-Knurowskiego Banku Spółdzielczego.

Z tego samego założenia wychodzi mecenas Henryk Stabla - wicedziekan Izby Adwokackiej w Katowicach. Samorząd adwokacki tj. Okręgowe Rady Adwokackie w Katowicach i Opolu są świadome tego, że do podstawowych zadań adwokatury należy nie tylko udzielanie pomocy prawnej, ale również współdziałanie w ochronie praw i wolności obywatelskich oraz w kształtowaniu i stosowaniu prawa włączyły się aktywnie w inicjatywę banków , jako że podnoszenie obywatelskiej świadomości prawnej z całą pewnością mieści się w tych ustawowych zadaniach adwokatury.

Młodzież ze Śląska obrała KURS NA ZYSK.
15 czerwca w TVP Katowice do finałowej rywalizacji w KURSIE NA ZYSK stanęło czternastu uczestników, którzy okazali się najlepsi spośród startującej w całym przedsięwzięciu grupy około 1200 uczniów szkół średnich i gimnazjów.

Finał miał formę telewizyjnego quizu wiedzy. Na zawodników czekało 10 pytań w rundzie pierwszej oraz po jednym indywidualnym pytaniu w rundzie drugiej, gdzie dodatkowo umożliwiono zawodnikom konsultacje z „grupami wsparcia”, czyli z maksimum trzema uczniami z danej szkoły. Pytania w tej rundzie oczywiście były losowane. Nad wszystkim czuwało jury, którego przewodniczącym został mecenas Jerzy Pinior, wicedziekan Izby Adwokackiej w Katowicach.

Pierwsza runda zaprezentowała bardzo wyrównany poziom i nie wyłoniła liderów. Decydujące okazało się współdziałanie ze szkolnymi „grupami wsparcia” i niestety ich pomoc dla niektórych zawodników okazała się zwodnicza... W efekcie po drugiej rundzie wiadomo już było, że KURS NA ZYSK bezapelacyjnie wygrał Łukasz Trojan z Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Konopnickiej w Opolu. Natomiast o drugie i trzecie miejsce zmierzyły się ze sobą Aleksandra Czempiel z Zespołu Szkół w Czerwionce-Leszczynach oraz Romina Jasik z Zespołu Szkół im. Jana Kilińskiego w Krapkowicach. Dogrywka oznaczała losowanie dwóch pytań, na które oczywiście obie panie odpowiedziały poprawnie! Pytania, które wylosowały dotyczyły instytucji prezentującej na swojej stronie internetowej listę podmiotów objętych nadzorem finansowym oraz możliwości anulowania umowy kupna-sprzedaży zawartej przez osobę bez pełnej zdolności do czynności prawnych.

Chociaż w dogrywce obie laureatki wykazały się równie dobrą wiedzą, to przecież i tak trzeba było wyłonić laureatów drugiego i trzeciego miejsca. Zgodnie z regulaminem zadecydowała suma punktów uzyskana w części on-line konkursu. Miejsce drugie zajęła więc Aleksandra Czempiel z Czerwionki-Leszczyn, a miejsce trzecie Romina Jasik z Krapkowic.

Nagrody
Laureaci trzech pierwszych miejsc w konkursie otrzymali nagrody finansowe. Nie mogło być inaczej, skoro banki to przecież pieniądze! Dodatkowo Łukasz, czyli zwycięzca KURSU NA ZYSK odbędzie trzymiesięczne odpłatne praktyki w oddziale Banku BGK w Opolu. Aleksandra, laureatka drugiego miejsca, również odbędzie trzymiesięczne odpłatne praktyki w Banku BGK w Katowicach.

Nagrody specjalne ufundowały Izby Adwokackie z Katowic i z Opola. Nagrody przeznaczono dla ucznia szkoły średniej i ucznia gimnazjum, którzy w części on-line konkursu oraz w finale uzyskali najwięcej punktów za pytania prawnicze. Oczywiście, jeśli chodzi o szkoły średnie, to tablet od środowiska adwokackiego trafił do Łukasza Trojana, który w ten sposób zgarnął trzy nagrody w konkursie. Wśród gimnazjalistów najlepsza okazała się Joanna Węglorz z Gimnazjum nr 2 z Oddz. Integracyjnymi im. Jana Kubisza w Cieszynie. W ogóle gimnazjaliści doskonale radzili sobie w całym przedsięwzięciu, byli m.in. laureatami półfinałów konkursu w Cieszynie, w Krapkowicach i w Mikołowie.

Czyżby to był sygnał, że rośnie nam nowe, przedsiębiorcze pokolenie? Potwierdza to przedstawicielka gliwickiej Agencji Rozwoju Lokalnego.

„Obserwujemy coraz większe zainteresowanie tematem przedsiębiorczości wśród ludzi młodych. Zgłaszają się do nas z pomysłami na własny biznes już nie tylko studenci, ale nawet absolwenci szkół średnich. Rośnie nam nowe pokolenie przedsiębiorców. Taki konkurs to umacnianie ich osobistego zaistnienia na lokalnym rynku. Cieszymy się, gdyż młodzież coraz lepiej rozeznaje sytuację na nim i poszukuje nisz, zanim podejmie kroki zmierzające do założenia własnej firmy. Agencja koncentruje swoje działania wspierające przedsiębiorczość na różnych grupach – osobach które chcą rozpocząć własny biznes oraz przedsiębiorcach którzy mają już pewne doświadczenia na rynku. Udział w przedsięwzięciach takich jak KURS NA ZYSK pozwala nam z jednej strony lepiej poznać potrzeby naszych potencjalnych przyszłych klientów, z drugiej zaś strony podnieść ich świadomość w zakresie możliwości uzyskania wsparcia w przyszłości.” – mówi Sylwia Rudek-Matuszczak z Agencji Rozwoju Lokalnego.

Jakie są efekty KURSU NA ZYSK?
„Przede wszystkim chcemy, aby młodzi ludzie świadomie wybierali oferty instytucji finansowych. Niech w dorosłe życie bezpiecznie wkroczą z przynajmniej podstawową wiedzą finansową i prawniczą. Być może zostaną klientami innych banków, ale dla nas jest ważne, że to właśnie banki spółdzielcze wraz z wieloma regionalnymi instytucjami zapoczątkowały ich edukację w tym względzie.” – mówi Alina Rakowska z Banku Spółdzielczego w Cieszynie.

Uczestnicy konkursu nie będą już naiwnymi klientami, którzy nie znają swoich praw jeśli chodzi np. o odstąpienie od umowy zawieranej na odległość, nie podpiszą w ciemno umowy z firmą reklamującą swoje pożyczki na wiacie przystankowej, a jeśli w jakimkolwiek banku zostawią swoje oszczędności, to będą wiedzieli, żeby pytać o częstotliwość kapitalizacji odsetek.

KURS NA ZYSK jest wyjątkową inicjatywą. Rozpoczął się od etapu on-line w którym młodzież rozwiązywała 26 zadań. Objął 2 województwa, 47 miast i 81 szkół. Podczas etapu on-line udzielono 106 623 odpowiedzi na poszczególne pytania z zadań konkursowych. O dynamizmie konkursu świadczy chociażby to, że w kulminacyjnych momentach, np. po zamieszczeniu zadań, strona konkursowa miała 12-14 tysięcy odsłon na godzinę.

Celem przedsięwzięcia jest ekonomiczna i prawnicza edukacja młodzieży. Ale nie jest to wiedza książkowa, przydatna tylko w teorii. Konkurs bazował na Internecie i umiejętności wyszukiwania przez młodzież informacji. Oprócz wiedzy liczyła się więc szybkość podejmowania decyzji (zadania rozwiązywano na czas), kojarzenie informacji, upór i pracowitość, szybkie skupienie uwagi oraz otwartość na wiedzę, która pozornie wydaje się trudna.

Czemu z pomysłem edukacji finansowej i prawniczej wyszły akurat banki spółdzielcze? „A dlaczego nie?...” – mówi Małgorzata Plachetka, Wiceprezes Banku Spółdzielczego w Leśnicy - Jesteśmy z lokalną społecznością od ponad stu lat, niejedno razem przeszliśmy. Zaufały nam lokalne samorządy i biznes. To właśnie sąsiad czyli najbliższy bank spółdzielczy powinien być instytucją pierwszego zaufania. U nas klient nie jest numerem wrzuconym w maszynę i zawsze może rozmawiać zarówno z dyrektorem, jak i z prezesem banku”.

„Banki spółdzielcze chcą być blisko młodych i z młodymi. Chcą ich nowocześnie uczyć o tym czym jest ekonomia i bankowość spółdzielcza, która wspiera polską gospodarkę” – mówi Urszula Rożalska, rzecznik prasowy, dyrektor PR Banku Polskiej Spółdzielczości SA.

Reasumując...
Wizerunek banku jako instytucji odpowiedzialnej społecznie tworzą takie wartości jak: solidność i niezawodność, profesjonalizm i wiarygodność, etyczne środowisko i społeczne zachowanie, poczucie odpowiedzialności za prowadzoną działalność bankową (co wyraża się np. odpowiedzialności mikro- i makroekonomicznej). Podobne cechy ponad sto lat temu zapoczątkowały funkcjonowanie banków spółdzielczych …

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto