1 Wejścia na dworzec autobusowy** są trzy, wszystkie prowadzą przed halę dworca PKP. Nie ma wejścia bezpośrednio z placu Szewczyka.
Schody ruchome prowadzące na dworzec autobusowy są w hali głównej dworca PKP, przy głównym wejściu. Następne przejście, z tradycyjnymi schodami i dwiema windami, jest tuż za kasami, trzecie natomiast znajduje się w dworcowej hali od strony ul. Słowackiego. Wszystkie trzy przejścia są pomalowane żółtą farbą.
Brak bezpośredniego przejścia z miasta oznacza, że dworzec autobusowy będzie niedostępny między północą i godz. 1.30, czyli w czasie, gdy zamykana na przerwę technologiczną jest dworcowa hala. Wszyscy ci, którzy w tym czasie planują podróż jedną z 12 autobusowych linii wjeżdżających na dworzec, będą musieli przespacerować się na kolejny przystanek, zlokalizowany w centrum Katowic.
2 Przystanki znajdują się wokół dworcowej wyspy. Stanowisk jest dziesięć, wszystkie są czerwone. Jedno, z nr. 10, jest zarezerwowane dla linii Lotnisko kursującej do Pyrzowic. Stanowisko nr 9 jest zapasowe. Przy pozostałych zatrzymuje się 11 linii autobusowych. I tak przy stanowisku nr 1 - 115, nr 2 - 37 i 689, nr 3 - 12, nr 4 - 672, 674 i 910, nr 5 - 110 i 600, nr 6 - 674, nr 7 - 600, nr 8 - 0, 50, 110.
Te linie połączą centrum Katowic z osiedlami Witosa, Paderewskiego, Tysiąclecia oraz Piotrowicami, Kostuchną, Ligotą, Giszow-cem, Podlesiem, Muchowcem, Bogucicami oraz Siemianowicami Śląskimi czy Mikołowem.
Ruch na dworcu będzie bardzo duży. Wjazdy będą się odbywały co 1 minutę i 20 sekund. Dlatego warto pamiętać, że obiekt jest przelotowy, tzn. autobusy nie będą miały dłuższych postojów - maksymalnie 5 minut na przystanku.
3 Gdzie na dworcu kupimy bilet? Wyłącznie w biletomatach. Dwa automaty są ustawione w przejściach z jednej strony wyspy na drugą, przy klatkach schodowych prowadzących do hali dworca PKP. Nie znajdziemy na dworcu ani toalet, ani kiosku. Za potrzebą czy po gazetę trzeba będzie przejść do hali dworca PKP.
4 Rozkłady jazdy są zamontowane przy stanowiskach przystankowych, niestety, to tradycyjne tablice z wydrukowaną listą odjazdów. Na dworcu nie ma elektronicznych rozkładów, które pojawią się tu dopiero, gdy podobny system będzie instalowany w innych dzielnicach Katowic.
Zauważycie za to na dworcu głośniki. Są dostosowane do przekazywania zarówno informacji pasażerskiej, jak i komunikatów alarmowych. Ale nie liczcie, że usłyszycie w nich komunikat o opóź-nieniu np. na linii 910. Na razie nie wiadomo, co będzie przez nie nadawane, czy informacja o odjazdach autobusów, czy np. pociągów, czy może będą to jedynie komunikaty alarmowe.
5 Uważajcie, bo na dworcu możecie zmarznąć. Temperatura jest tu równa tej na zewnątrz, bo obiekt jest otwarty, po obu stronach ma wjazdy. Ogrzać będzie się można tylko w dwóch miejscach - przejściach z jednej strony wyspy przystankowej na drugą, w których na suficie zamontowano dziesięć promienników podczerwieni. Ciepło z promienników ogrzewa osoby bezpośrednio znajdujące się pod nimi.
6 Nieogrzewane będą same przystanki. Za to przy każdym zamontowano siedziska. To ten sam model, co w hali dworca PKP. W sumie jest ich pod ziemią 89, wszystkie w czerwonym kolorze.
7 Przygotujcie się na dworcu na słabszy zasięg telefonii komórkowej. Nie wszystkich, ale niektórych sieci. Zasięg, jak obiecywali przedstawiciele inwestora, miał zostać wzmocniony. Ale i tak pewnie nie będzie działał bez zarzutu, bo mimo wszystko dworzec jest schowany głęboko pod ziemią.
8 Warto pamiętać, że dworzec będzie niedostępny dla prywatnych przewoźników, w tym busów kursujących po aglomeracji. Wjadą na niego tylko linie KZK GOP. Dlaczego? Nie jest tajemnicą, że busy to konkurencja dla Związku. Prywatni przewoźnicy zazwyczaj obstawiają najpopularniejsze trasy, m.in. Bytom-Katowice i za przejazd liczą sobie taniej niż KZK GOP.
9 Jeszcze nie rozstrzygnięto, na jakiej zasadzie na dworzec będą wjeżdżały taksówki. W obiekcie, oprócz dużej wyspy przystankowej, jest jeszcze mała, budowana z przeznaczeniem właśnie dla taksówek. Według inwestora, budującego obiekt Neinver Polska, przy wyspie nie powinny parkować więcej niż trzy lub cztery samochody. Takie właśnie zalecenie trafiło do katowickiego urzędu miasta. Magistrat najprawdopodobniej ogłosi więc przetarg na wybór korporacji, która dworzec będzie obsługiwała. Wówczas, zgodnie z zaleceniem, na dworcu będą parkowały 3 albo 4 taksówki i gdy któraś z nich wyjedzie w trasę, w jej miejsce dyspozytor wezwie kolejną.
10 Dworzec, mimo że naraz będzie w nim zatrzymywało się nawet 10 autobusów przegubowych, nie będzie zadymiony. Wentylacja - i na dworcu, i w tunelu - jest nawiewno-wywiewna, a gdy przekroczone zostanie dopuszczalne stężenie dwutlenku węgla, w ruch pójdą automatycznie wentylatory strumieniowe.
Więcej o dworcu autobusowym i tunelu w Katowicach czytaj tu:
Dworzec i tunel otwarte: kierowcy mylą tunele i łamią prawo
Dworzec i tunel otwarte! Z dworca odjechał pierwszy autobus! GALERIA
Tunel udrożni ruch w centrum, czy zakorkuje? Nowa organizacja ruchu w Katowicach. MAPA
Jak nie zginąć na nowym dworcu autobusowym w Katowicach?
Jak zmieniał się pl. Szewczyka na przestrzeni lat? GALERIA ZDJĘĆ
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?