(© by TheCulinaryGeek via Flicr.com)

Oznaczanie stężenia cholesterolu to jedno z najbardziej popularnych badań diagnostycznych. Jakie wyniki badania są prawidłowe?

Mianem cholesterolu LDL określa się cholesterol obecny we frakcji lipoprotein o małej gęstości. Mimo iż cholesterol spełnia ważne funkcje w organizmie, frakcja LDL cieszy się złą sławą ze względu na niekorzystne oddziaływanie na układ krążenia – jej nadmiar przyczynia się do powstania blaszek miażdżycowych w naczyniach krwionośnych.

Oznaczanie stężenia cholesterolu LDL we krwi

Badanie poziomu „złego” cholesterolu LDL jest wykonywane w ramach lipidogramu, czyli panelu badań, których celem jest ocena gospodarki lipidowej organizmu poprzez oznaczenie poziomu trójglicerydów, cholesterolu LDL, cholesterolu HDL oraz cholesterolu całkowitego. Stężenie LDL jest oznaczane w próbce krwi żylnej.

Jak przygotować się do badania, by jego wynik był jak najbardziej wiarygodny? „Należy pamiętać, by krew na badanie oddać ok. 16 godzin po ostatnim posiłku – w dniu poprzednim ostatnim posiłkiem powinien być obiad. Jeśli musimy coś zjeść wieczorem, niech to będzie owoc, a nie kromka chleba z masłem. W dniach przed badaniem dieta powinna być w miarę normalna – złym pomysłem jest więc udanie się do laboratorium na przykład w poniedziałek, po sobotnio-niedzielnym spotkaniu rodzinnym, spędzonym od rana do wieczora przy suto zastawionym stole” ‒ wyjaśnia lekarz internista Marcin Koncewicz.

Prawidłowe wartości LDL

Normy stężenia cholesterolu LDL są takie same dla obu płci. Wartości prawidłowe frakcji LDL nie przekraczają 135 mg/dl (3,5 mmol/l). Za wartości graniczne uważa się 135-155 mg/dl (3,5-4,0 mmol/l), natomiast nieprawidłowe wartości LDL przekraczają 155 mg/dl (4,0 mmol/l). Warto podkreślić, iż normy poziomu „złego” cholesterolu są inne dla osób z dużym ryzykiem rozwoju cukrzycy, miażdżycy tętnic innych niż wieńcowe lub choroby niedokrwiennej serca. U osób szczególnie podatnych na wystąpienie wyżej wymienionych schorzeń prawidłowe wartości cholesterolu LDL nie przekraczają 115 mg/dl. Z kolei w przypadku osób doświadczających objawów tych chorób za normę stężenia LDL uważa się maksymalnie 100 mg/dl.

Co powoduje wzrost poziomu cholesterolu LDL?

Zbyt wysokie stężenie „złego” cholesterolu to przede wszystkim wynik błędów żywieniowych (zwłaszcza spożywania dużych ilości produktów pochodzenia zwierzęcego), siedzącego trybu życia, przewlekłego stresu i nieprawidłowej wagi. Hipercholesterolemia może być również skutkiem skazy genetycznej – mamy wówczas do czynienia z tak zwaną hipercholesterolemią rodzinną. Jak podkreśla lekarz Marcin Koncewicz, „zbyt wysoki poziom cholesterolu LDL czasami na wiele lat wyprzedza rozwój chorób serca i naczyń krwionośnych, które w efekcie mogą doprowadzić do zgonu lub inwalidztwa. Należy również pamiętać, że cukrzyca to nie tylko choroba, która laboratoryjnie objawia się podwyższonym stężeniem cukru we krwi – ona również sprzyja pojawieniu się nieprawidłowych ilości cholesterolu we krwi wraz z wszystkimi tego następstwami”.

Zaburzenia lipidowe, takie jak hipercholesterolemia, mogą mieć poważne następstwa. Przy zbyt wysokim stężeniu cholesterolu LDL we krwi należy liczyć się z większym ryzykiem wystąpienia zawału serca, udaru i miażdżycy tętnic wieńcowych w sercu, tętnic mózgowych i tętnic kończyn dolnych. Prawdopodobieństwo rozwoju tych schorzeń można redukować, stosując odpowiednią dietę i żyjąc aktywnie. Zdrowy tryb życia sprzyja bowiem utrzymaniu prawidłowej masy ciała i zachowaniu stężenia cholesterolu w normie. Jeśli mimo starań, poziom LDL jest nadal zbyt wysoki, należy skonsultować się z lekarzem i rozpocząć przyjmowanie środków farmakologicznych obniżających stężenie trójglicerydów i cholesterolu.


Partnerem serwisu jest



Zdrowie

Komentarze (2)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

miki (gość)

nie wierzę w żadne diety, raczej w ilości spożywanego jedzenia. Jedyne, co udało mi sie wprowadzić - to zdrowe tłuszcze. Zamiast margaryn dobre masło i oleje tłoczone na zimno. Podmiana się opłaca, bo lepsze są włosy, paznokcie, samopoczucie. Warto poczytać o takich olejach jak np. lenvitol, albo z pestek dyni.

kasia (gość)

Nie jest łatwo zdrowo się odżywiać, to wiąże się ze zmianą nawyków żywieniowych. Dawniej zawsze miałam z tym problem. Nie mogła znaleźć odpowiedniej diety a od lat zmagałam się z moimi kg. Brak mi było motywacji. Aż wreszcie znajoma poleciła mi coś rewelacyjnego!(idealnafigura.com/gberes). Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te zbędne kg, wiem tylko, że nie głodowałam i jadłam ulubione potrawy a chudłam. Waga nie wróciła:)