Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Do czego ma prawo pasażer, jeśli samolot nie odleci?

Beata Sypuła
Z powodu pyłu wulkanicznego docierającego do nas z Islandii, niektórzy przewoźnicy odwołują loty samolotów. Warto wiedzieć, do czego ma wtedy prawo zawiedziony pasażer.

Nawet w sytuacji siły wyższej prawa pasażera muszą być respektowane - i nie ulegają wyłączeniu. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, że linie lotnicze mają obowiązek zapewnienia opieki swoim klientom, a w sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu podróżujący ma prawo do:

- otrzymania informacji od linii lotniczych, np. dotyczących rozwoju sytuacji, czasu trwania opóźnień, wznowienia lotów,
- otrzymania bezpłatnie posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania oraz zakwaterowania, jeśli oczekiwanie na lot wymagałoby spędzenia nocy na lotnisku,
- jeśli opóźnienie lotu wynosi ponad 5 godzin - pasażer ma prawo wybrać pomiędzy zwrotem poniesionych opłat a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu.

Uwaga! Należy zachować wszelkie rachunki za posiłki, przejazdy z hotelu do lotniska itp. Są one niezbędne do udowodnienia kosztów poniesionych w związku z zakłóceniami lotów i uzyskania ich zwrotu.

Na pomoc mogą też liczyć klienci biur podróży. Jeżeli podróż (przelot wraz z pobytem w hotelu) jeszcze się nie rozpoczęła, klient ma prawo do uzyskania wszelkich informacji od przewoźnika lotniczego lub od biura podróży.

W razie odwołania lotu klient może wybrać:
- zwrot poniesionych kosztów,
- udział w zastępczej imprezie turystycznej, jeżeli organizator ma taką w swojej ofercie.

Czy klient może żądać odszkodowania od linii lotniczych lub biura podróży z powodu chaosu na lotnisku spowodowanego chmurą pyłu wulkanicznego? Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego, mówi, że w sytuacji nadzwyczajnej, a w konsekwencji zamknięcia lotnisk, klient ma prawo do 100 proc. zwrotu kosztów niewykorzystanego biletu. Natomiast nie przysługuje mu w takich okolicznościach prawo do odszkodowania, czyli dodatkowej rekompensaty finansowej, np. za opóźnienie lotu, stracony urlop itp.

Gdzie możesz szukać pomocy

W pierwszej kolejności zwracamy się do linii lotniczych lub biura podróży, z którego usług korzystamy. Jeśli nasze roszczenie nie jest uwzględnione, warto skontaktować się z: Europejskim Centrum Konsumenckim: tel. 22 55 60 118 lub pod adresem www.konsument.gov.pl.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto