Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będziemy mieć cudne dworce, a co z torami?

Justyna Przybytek, wsp. Michał Wroński
Tak będzie się prezentować katowicki pl. Szewczyka
Tak będzie się prezentować katowicki pl. Szewczyka arch
Jeszcze dwa lata i na południu Polski będą trzy supernowoczesne dworce kolejowe: w Katowicach, Krakowie i Wrocławiu.

W Krakowie przebudowa już ruszyła. W Katowicach prowadzone są prace przygotowawcze do wyburzenia hali dworca oraz budowy na placu Szewczyka galerii handlowej (trwają odwierty na placu). Polskie Linie Kolejowe przebudowują peron pierwszy.

Przebudowa krakowskiego dworca - w 70 proc. finansowana z kasy unijnej - pochłonie 130 mln zł. Katowickiego - 1 mld zł, które wykłada prywatny inwestor - firma Neinver. Neinver zyska z nawiązką - z najmu powierzchni hali dworca, biurowca, który stanie na wylocie ul. Młyńskiej i i Galerii Katowickiej (52 tys. m kw. powierzchni handlowej - tylko o 13 tys. m kw. mniej niż Silesia City Center).

Różne są też projekty przebudowy obu dworców. Nasz będzie "zapleczem" dla znacznie większej niż w Krakowie galerii handlowej. Pod nią będzie dworzec autobusowy, podziemna ulica Dworcowa i parkingi.

W Krakowie dworcowa hala też będzie przypominała galerię handlową, ale zostanie w całości przeniesiona pod ziemię, pod tory kolejowe. Na 12 tys. m kw. będą kasy biletowe, punkty informacji miejskiej, skrytki bagażowe i banko-maty, poczekalnie, restauracje, kafejki i sklepy. Dworzec będzie centralnym elementem węzła komunikacyjnego, łączącego kolej, podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach.

Remont we Wrocławiu z kolei już trwa od ponad pół roku. Przepiękny, 150-letni dworzec remontowany jest z dbałością o każdy szczegół. Na powrót stanie się symbolem miasta.

Problem w tym, że między eleganckimi dworcami rozciągać się będzie komunikacyjny trzeci świat. 75 km z Katowic do Krakowa pociąg pokonuje w ok. dwie godziny, co oznacza, że podróż odbywa się ze średnią prędkością 37,5 km na godzinę! 75 lat temu na pokonanie tej samej trasy PKP potrzebowały trzy kwadranse mniej. Z kolei w drugą stronę - z Katowic do Wrocławia - 150 kilometrów jedzie się dziś aż 3 godziny.

Kolej zapowiada wprawdzie, że od 2014 r. na odcinku od Sosnowca Jęzora do Krakowa pociągi będą mknąć 160 km/godz., ale przez dwa lata, oby nie dłużej, eleganckie wnętrza dworców będą musiały stanowić rekompensatę za męki podróżowania w żółwim tempie.

1 mld
zł ma kosztować przebudowa dworca w Katowicach
180
mln zł trzeba wydać na remont dworca w Krakowie

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto