18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wymyśl, za kasę, pytania na maturę

Agata Pustułka
Pytania wymyślone przez sąsiadów mogą być podchwytliwe.
Pytania wymyślone przez sąsiadów mogą być podchwytliwe. fot. Marcin Oliva Soto.
Babcia, sąsiad z bloku, a nawet dyskotekowy didżej mogą zostać autorami zadań egzaminacyjnych! Wystarczy, że zechcą wziąć udział w specjalnym konkursie, pilotowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

Obecnie zadania do egzaminów dla szóstoklasistów, gimnazjalistów i maturzystów w województwie śląskim przygotowuje zmieniająca się co pewien czas grupa ponad 100 nauczycieli. - To proces pracochłonny, wymagający ogromnej wiedzy - wyjaśnia Roman Dziedzic, szef Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie.

W całym kraju autorów zadań jest ponad tysiąc, ale wciąż potrzeba nowych pomysłów, by zaskoczyć uczniów sformułowaniem tematu, ujęciem problemu. Centralna Komisja Egzaminacyjna chce powiększyć grupę autorów i dlatego w ramach programu unijnego zachęca wszystkich do nadsyłania swoich propozycji w ramach "Budowy banku zadań". Autorami mogą jednak zostać nie tylko nauczyciele czy pracownicy naukowi, ale wszyscy zainteresowani tworzeniem zadań egzaminacyjnych, pasjonaci nauki, studenci, czy gospodynie domowe. Nie wystarczy jednak zadanie wymyślić. Potem musi ono zostać zaakceptowane przez specjalne jury, wyłonione przez CKE.

Nauczyciele za udział w tworzeniu arkuszy egzaminacyjnych otrzymują niewielkie pieniądze. Za jeden zawierający kilkadziesiąt zadań arkusz cały zespół otrzymuje ok. 1500 zł, a składa się on zwykle z pięciu osób.

Czy Polacy okażą się płodnymi twórcami zadań? Przekonamy się w połowie października, gdy CKE przedstawi wyniki swoich łowów. Warto spróbować, bo za ułożenie tematu wypracowania z języka polskiego można dostać 1000 zł, a za zadanie z matematyki 100 zł.

Należy przygotować zestaw własnych, oryginalnych, autorskich zadań egzaminacyjnych, przygotowanych zgodnie z opisem, przedstawionym w załącznikach na stronie internetowej CKE. Np. zadania z języka polskiego dotyczą "Zemsty" Fredry, zaś z historii - powstania warszawskiego.

Zadania należy podpisać pseudonimem i przesłać anonimowo drogą elektroniczną na adres: [email protected] w terminie do 30 września 2010 r.

Przygotowywanie testów to naprawdę skomplikowany proces

Z Romanem Dziedzicem, szefem Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie, rozmawia Agata Pustułka

Czy łatwo ułożyć zadanie do testu egzaminacyjnego?
To skomplikowany proces, wymagający weryfikacji, sprawdzenia. Zestawy różnych zadań muszą przejść próbę ognia, m.in. w szkołach, ale robimy to tak sprytnie, że uczniowie nie wiedzą, że za kilka lat te zadania znajdą się na egzaminie. Oczywiście wszystkie muszą być zgodne z podstawą programową.

Co jest najtrudniejsze?
Nie możemy przećwiczyć tematu z wypracowania. Dlatego doświadczonych nauczycieli prosimy o przygotowanie wzorcowej pracy i na jej podstawie dokonujemy oceny.

Dlaczego część humanistyczna zawsze lepiej wypada na egzaminach gimnazjalnych od matematyczno-przyrodniczej?
Wyniki egzaminów przynoszą pewną wiedzę o polskiej szkole i pokazują obszary, które trzeba naprawić. I właśnie skuteczniejsza edukacja z przedmiotów ścisłych jest jednym naszych najważniejszych wyzwań.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wymyśl, za kasę, pytania na maturę - Katowice Nasze Miasto

Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto