Jeszcze przez tydzień katowiczanie mogą zgłaszać swoje uwagi i wnioski. To też najlepszy czas dla tych, których posesje graniczą z planowaną inwestycją i chcą ubiegać się o odszkodowania. - Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Mikołowskiej i Brynowskiej jest konieczne. Miastu brakuje też dogodnych połączeń jego południowych dzielnic z centrum - tłumaczył konieczność budowy obwodnicy jej projektant, Andrzej Gumuła z biura projektowego Grontmij Polska.
Przedstawiony na spotkaniu wariant inwestycyjny miasta obejmuje modernizację ul. Pszczyńskiej, rozbudowę węzła Giszowiec (na zdjęciu) przez dodanie nowych relacji - łącznicy wyjazdowej z Sosnowca na 73 Pułku Piechoty, wyjazdu z 73 PP na Sosnowiec oraz zjazdu pętlą od Tychów na 73 PP. Przebudowie uległby też odcinek od skrzyżowania Kościuszki z ul. Armii Krajowej, gdzie powstałoby dwupoziomowe skrzyżowanie (rondo i tunel). Główna trasa drogi zostałaby wówczas poprowadzona podziemnym tunelem. Planowana jest tu także przebudowa skrzyżowania Kościuszki z Kolejową i modernizacja tej drugiej, aż do styku z ul. 73 PP. Ta ulica ma być drogą dwujezdniową i główną, przyspieszoną. Z kolei dodatkową obsługę szpitala w Ochojcu zapewniłoby przedłużenie ul. Rzepakowej i połączenie jej z Szenwalda i Ziołową.
Realizacja wariantu inwestycyjnego kosztowałaby 1 mld 21 mln 350 tys. zł. W budżecie Katowic nie ma na to pieniędzy, dlatego modernizacja prowadzona będzie etapami. Pierwszy objąłby przebudowę ul. Pszczyńskiej i rozbudowę węzła drogowego z 73 PP (lata 2011-12). Jako że miasto będzie się ubiegać o środki unijne na inwestycję, musiało przygotować też 4 warianty dodatkowe. Wszystkie zakładają jednak kolizje z istniejącymi budynkami bądź wejście ich lokatorom na posesje. W 4 z 5 wariantów najbliżej planowanej inwestycji położone są obiekty przy ul. Małachowskiego 35, Lechickiej 35 oraz Zadole 78. - Wariant inwestycyjny nie przewiduje rozbiórki żadnego z nich - zapewnia Gumuła. - Już teraz mam wąski wjazd na posesję, jeśli miasto przesunie mi ekrany, to już nic tu nie wjedzie, a ja poduszę się w spalinach. Dlatego wnioskuję o wariant nr 3, który nie przewiduje poszerzenia drogi obok mnie. A jak to nie pomoże, będę starać się o odszkodowania lub wywłaszczenie - zapowiada Bożena Węgrzyk, mieszkanka Lechickiego 35, budynku oddalonego od inwestycji o... 4 m.
Mapka z wariantami i formularze wniosków są na stronie www.katowice.eu w zakładce infrastruktura lub w siedzibie biura projektów przy ul. Sokolskiej 65. Tu też składamy uwagi.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?