18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

12 linii będzie zatrzymywało się na podziemnym dworcu autobusowym w Katowicach. Sprawdź jakie!

Justyna Przybytek
Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach
Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach Lucyna Nenow
Opóźnia się otwarcie podziemnego dworca autobusowego oraz tunelu samochodowego pod placem Szewczyka w centrum Katowic. Oba obiekty miały zostać udostępnione w połowie stycznia. Połowa tego miesiąca właśnie mija, tymczasem i na dworcu i w tunelu nadal trwają testy.

- Między innymi systemu oddymiania, wyniki wypadają pozytywnie, ale zarówno przyszły zarządca obiektów - Miejski Zarząd Ulic i Mostów z Katowic - oraz inwestor - Neinver Polska, chcą mieć pewność, że wszystko będzie sprawnie działało - wyjaśnia Daniel Muc, rzecznik firmy Strabag, generalnego wykonawcy inwestycji.

Testy oddymiania, choć wydają się skomplikowane, są diabelnie proste: ot na dworzec i do tunelu wjeżdżają pojazdy i "kopcą".

- W tym czasie ustawiana jest moc wentylacji. Nie wszystko można było bowiem zaprojektować na poziomie modelu, niektóre rzeczy trzeba programować już manualnie w gotowym obiekcie - dodaje Muc. Sprawna wentylacja jest ważna, bo na dworcu i w tunelu ruch będzie się odbywał non stop, tylko na dworzec autobusy będą wjeżdżały i wyjeżdżały co kilkadziesiąt sekund.

Także w ostatnich dniach w obiektach wzmacniany był sygnał radiowy dla służb porządkowych. Oba przeszły już wszystkie odbiory oraz zostały dopuszczone do użytkowania przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Nadal jednak nie wiadomo, kiedy miałyby zostać otwarte.

- Data na chwilę obecną nie została jeszcze wskazana, jakiekolwiek do tej pory pojawiające się w mediach, nie są potwierdzone - ucina Muc.

Mimo to dotarliśmy do planów organizacji ruchu na dworcu. Linii autobusowych będzie tu mniej niż zatrzymywało się na placu Szewczyka przed jego przebudową. W sumie dwanaście, w tym linia Lotnisko, kursująca z Katowic do Pyrzowic.

Pozostałych jedenaście linii, to 0, 12, 37, 50, 110, 115, 600, 672, 674, 689, 910. Kursują na trasach w kierunku osiedli Witosa, Paderewskiego, Tysiąclecia, do Piotrowic, Kostuchny, Ligoty, Giszowca, Muchowca, Bogucic oraz Siemianowic Śląskich.

Autobusy będą zatrzymywały się na ośmiu spośród 10 stanowisk zlokalizowanych wokół mega przystanku - tzw. wyspy. I tak przy stanowisku nr 1 zatrzyma się "115", przy nr 2 - "37" i "689", przy kolejnym linia nr "12", dalej linie "627", "674" i "910". Stanowisko nr 5 będzie wspólne dla "110" i "600", a "6" zarezerwowana dla linii "674" (kierunek: Tysiąclecie), siódme dla "600" (kierunek Bogucie), nr 8 to linie 0, 50, 110 (kierunek Siemianowice). Stanowisko nr 9 będzie techniczne, a 10 zajęte przez linię Lotnisko.

Wraz z otwarciem dworca, zmienią się trasy niektórych linii. Największe zmiany czekają nas na liniach nr 12, 600 i 674 oraz 910 i 672. I tak np. linia nr 12 kursować będzie w relacji Ligota - Dworzec, co 10 minut w dni robocze, a co 20 w wolne. Autobus nie będzie obsługiwał obszaru Giszowca i KWK Staszic, tą relację przejąć ma nowa szybka linia kursująca na trasie al. Korfantego - ul. Murckowska - Giszowiec. "12" ominie także ulice Warszawską i 1 Maja, Szopienice, Janów i Nikiszowiec. Generalnie "12" będzie linią okrężną kursującą z Ligoty, okrążającą centrum i przez Dworzec wracającą na południe.

Linia nr 910 będzie kursowała między dworcem a os. Paderewskiego co 10 minut. Autobus nie zatrzyma się już jednak na przystankach pl. Wolności, Andrzeja Dworzec i Drzymały. Co ważne autobus linii 600 kursujący do Kliniki Okulistycznej w obu kierunkach będzie zatrzymywał się w podziemiach pl. Szewczyka, znikną za to jego przystanki m.in. przy pl. Wolności, pl. Andrzeja, ul. Drzymały, Mariackiej, Szkolnej, Rondzie i Skargi.

Omijać ul. Mickiewicza będzie natomiast linia 674 jadąca na os. Tysiąclecia, a w drugą stronę do Giszowca. Autobus będzie obsługiwał dworzec autobusowy i potem - w zależności od kierunku jazdy - ul. Konopnicką, albo pl. Wolności.
Zmiany na pozostałych liniach będą nieznaczne. "37" i "689" zatrzymają się na Mikołowskiej przy sądzie i wjadą na dworzec, w drugą stronę: wyjadą z dworca i zatrzymają się na Konopnickiej. Rozkłady obu linii zostaną tak skoordynowane, że odjazdy w kierunku Piotrowic i Kostuchny mają się odbywać co 15 minut. Z kolei dla linii nr 0, nr 50 zmiana polegać będzie wyłącznie na włączeniu do trasy dodatkowego przystanku Katowice Dworzec.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto