12 linii będzie zatrzymywało się na podziemnym dworcu autobusowym w Katowicach. Sprawdź jakie!

Opóźnia się otwarcie podziemnego dworca autobusowego oraz tunelu samochodowego pod placem Szewczyka w centrum Katowic. Oba obiekty miały zostać udostępnione w połowie stycznia. Połowa tego miesiąca właśnie mija, tymczasem i na dworcu i w tunelu nadal trwają testy.

Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach
Masz zdjęcie do tego tematu? Wyślij

Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach (© Lucyna Nenow)

- Między innymi systemu oddymiania, wyniki wypadają pozytywnie, ale zarówno przyszły zarządca obiektów - Miejski Zarząd Ulic i Mostów z Katowic - oraz inwestor - Neinver Polska, chcą mieć pewność, że wszystko będzie sprawnie działało - wyjaśnia Daniel Muc, rzecznik firmy Strabag, generalnego wykonawcy inwestycji.

Testy oddymiania, choć wydają się skomplikowane, są diabelnie proste: ot na dworzec i do tunelu wjeżdżają pojazdy i "kopcą".

- W tym czasie ustawiana jest moc wentylacji. Nie wszystko można było bowiem zaprojektować na poziomie modelu, niektóre rzeczy trzeba programować już manualnie w gotowym obiekcie - dodaje Muc. Sprawna wentylacja jest ważna, bo na dworcu i w tunelu ruch będzie się odbywał non stop, tylko na dworzec autobusy będą wjeżdżały i wyjeżdżały co kilkadziesiąt sekund.

Także w ostatnich dniach w obiektach wzmacniany był sygnał radiowy dla służb porządkowych. Oba przeszły już wszystkie odbiory oraz zostały dopuszczone do użytkowania przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Nadal jednak nie wiadomo, kiedy miałyby zostać otwarte.

- Data na chwilę obecną nie została jeszcze wskazana, jakiekolwiek do tej pory pojawiające się w mediach, nie są potwierdzone - ucina Muc.

Mimo to dotarliśmy do planów organizacji ruchu na dworcu. Linii autobusowych będzie tu mniej niż zatrzymywało się na placu Szewczyka przed jego przebudową. W sumie dwanaście, w tym linia Lotnisko, kursująca z Katowic do Pyrzowic.

Pozostałych jedenaście linii, to
∨ Czytaj dalej

0, 12, 37, 50, 110, 115, 600, 672, 674, 689, 910. Kursują na trasach w kierunku osiedli Witosa, Paderewskiego, Tysiąclecia, do Piotrowic, Kostuchny, Ligoty, Giszowca, Muchowca, Bogucic oraz Siemianowic Śląskich.

Autobusy będą zatrzymywały się na ośmiu spośród 10 stanowisk zlokalizowanych wokół mega przystanku - tzw. wyspy. I tak przy stanowisku nr 1 zatrzyma się "115", przy nr 2 - "37" i "689", przy kolejnym linia nr "12", dalej linie "627", "674" i "910". Stanowisko nr 5 będzie wspólne dla "110" i "600", a "6" zarezerwowana dla linii "674" (kierunek: Tysiąclecie), siódme dla "600" (kierunek Bogucie), nr 8 to linie 0, 50, 110 (kierunek Siemianowice). Stanowisko nr 9 będzie techniczne, a 10 zajęte przez linię Lotnisko.

Wraz z otwarciem dworca, zmienią się trasy niektórych linii. Największe zmiany czekają nas na liniach nr 12, 600 i 674 oraz 910 i 672. I tak np. linia nr 12 kursować będzie w relacji Ligota - Dworzec, co 10 minut w dni robocze, a co 20 w wolne. Autobus nie będzie obsługiwał obszaru Giszowca i KWK Staszic, tą relację przejąć ma nowa szybka linia kursująca na trasie al. Korfantego - ul. Murckowska - Giszowiec. "12" ominie także ulice Warszawską i 1 Maja, Szopienice, Janów i Nikiszowiec. Generalnie "12" będzie linią okrężną kursującą z Ligoty, okrążającą centrum i przez Dworzec wracającą na południe.

Linia nr 910 będzie kursowała między dworcem a os. Paderewskiego co 10 minut. Autobus nie zatrzyma się już jednak na przystankach pl. Wolności, Andrzeja Dworzec i Drzymały. Co ważne autobus linii 600 kursujący do Kliniki Okulistycznej w obu kierunkach będzie zatrzymywał się w podziemiach pl. Szewczyka, znikną za to jego przystanki m.in. przy pl. Wolności, pl. Andrzeja, ul. Drzymały, Mariackiej, Szkolnej, Rondzie i Skargi.

Omijać ul. Mickiewicza będzie natomiast linia 674 jadąca na os. Tysiąclecia, a w drugą stronę do Giszowca. Autobus będzie obsługiwał dworzec autobusowy i potem - w zależności od kierunku jazdy - ul. Konopnicką, albo pl. Wolności.
Zmiany na pozostałych liniach będą nieznaczne. "37" i "689" zatrzymają się na Mikołowskiej przy sądzie i wjadą na dworzec, w drugą stronę: wyjadą z dworca i zatrzymają się na Konopnickiej. Rozkłady obu linii zostaną tak skoordynowane, że odjazdy w kierunku Piotrowic i Kostuchny mają się odbywać co 15 minut. Z kolei dla linii nr 0, nr 50 zmiana polegać będzie wyłącznie na włączeniu do trasy dodatkowego przystanku Katowice Dworzec.


Komentarze (15)

avatar
avatar
Leszek (gość)

szkoda że, tylko 12 linii, żałuję że inne linie autobusowe nie będą się zatrzymywać ale co zrobić :-(

avatar
... (gość) emeryt

jeszcze pozostaje 292 jeżdżący raz na 1h 20 min w dni robocze, a w weekend raz na 2h i coś :)
z tym dojazdem do Giszowca to jest jakiś żart, z Piotrowic np. mam tylko to beznadziejne 292. ba, na Akademiki, gdzie dojazd zajmuje kilkanaście minut, jest tylko 292 i jeden tyski...

avatar
... (gość)

serio? tylko 12 linii? to nadal trzeba będzie chodzić na 2 różne przystanki, w zależności od godziny...

avatar
buhaha (gość)

Autorka jest niczym sherlock holmes dotarła do ściśle tajnych informacji, które krążą po sieci od 3 tygodni i wszyscy wszystko już zdążyli opisać.

avatar
emeryt (gość)

Idioci zrobili na placu szewczyka postój dla 12 autobusów ,a dawniej był dla wszystkich,teraz jadąc z ligoty do giszowca,pojadę najpierw do dworca ,póżniej polecę na korfantego ,a z korfantego pojadę do giszowca.nic dodać pogratulować tylko urzednikom za ich pomysły.Pogratulować p.uszokowi za pomysł PRZEKSZTAŁCENIA placu SZEWCZYKA W BIZNES DLA FIRMY która będzie czerpać korzyści z domu handlowego w centrum Miasta.

avatar
trufel (gość)

i co zas marudzicie wy pseudo ślonzoki? ,jak źle t ona wieś do babki, tam jeden abo dwa kursy pks nadziyń a poloczki wiecznie nie zadowolone ..wrrrrrr!!!!!!!!!!!!

avatar
KATOWICZANIN11 (gość)

Przecież to nie prezydent Uszok wybiera jakie linie będą kursowały przez dworzec autobusowy, tylko KZK GOP...

avatar
aleosochodzi (gość)

Zaraz zaraz- to jak sie kurcze dostane do szopienic i nikisza jesli 12wywala a bus na gisz bd szybki czyli pewno poleci dts..????

avatar
Kostuchnianka (gość)

Panie Uszoku a Linia 688 to co. Tylko jeden autobus z Kostuchny to porostu koszmar.Halo żyjemy 21 wieku w którym powinno być więcej autobusów a nie porostu żyjemy w średniowieczu co tam nie było w ogóle aut

avatar
duoplos (gość)

mam nadzieje, ze jadac z dworca na ul Jagiellonska nie bede musial obiegac kilku przystankow by zalapac sie na autobus odjezdzajacy najpredzej. Felieton nie wyjasnia jednak co z pozostalymi liniami ktore planuje sie wylaczyc z przystanku pod dworcem. Troche szkoda, ze dopiero teraz informuje sie mieszkancow, ze nie wszyscy beda mieli "dach nad glowa" wracajac do swoich domow

avatar
janka (gość)

Panie Uszok, a my wyborcy z Osiedla Odrodzenia również chcemy szybkiej linii do dworca. C o z naszą 804? Na Giszowiec pośpieszny, na Witosa 115, do Ligoty co 10 minut 12, na osiedle Odrodzenia ZERO kursów!

avatar
KATOWICZANIN11 (gość)

Bardzo mało tych lini będzie wyjeżdżało na dworzec. Lecz nie rozumiem jednego ,że linia 600 będzie wśród nich, to linia mało oblegana. Zastąpił bym 600 linią nr 297.

Wybierz kategorię