Wybierz region

Wybierz miasto

    Średnicówka na finiszu

    Autor: Igor Cieślicki

    2003-06-11, Aktualizacja: 2004-12-18 19:11

    Umowa oznacza, że przebudowa ronda w Katowicach staje się faktem. Prace budowlane obejmą teren od ul. Sokolskiej do połączenia alei Roździeńskiego i Murckowskiej. Ich zakończenie planowane jest na drugą połowę 2006 r.

    Umowa oznacza, że przebudowa ronda w Katowicach staje się faktem. Prace budowlane obejmą teren od ul. Sokolskiej do połączenia alei Roździeńskiego i Murckowskiej. Ich zakończenie planowane jest na drugą połowę 2006 r. Wcześniej, bo już za kilka tygodni, kierowcy będą mogli korzystać z nowo wybudowanej ulicy Stęślickiego oraz estakady łączącej DTŚ z ulicą Chorzowską.


    Przygotowania do budowy śródmiejskiego odcinka DTŚ trwały od pięciu lat. Gigantyczne przedsięwzięcie ma kosztować 250 milionów złotych. Pieniądze wykłada Europejski Bank Inwestycyjny oraz gmina.


    - Po zakończeniu budowy będziemy mieli jeden z najlepszych układów komunikacyjnych wśród miast wojewódzkich w kraju - twierdzi Piotr Uszok, prezydent Katowic.


    Austriacka pomoc

    Projekt przewiduje, że pod katowickim rondem zostanie poprowadzony tunel o długości około 660 metrów. Ulica Chorzowska zniknie pod ziemią w odległości kilkudziesięciu metrów od ronda. Kierowcy wyjadą na powierzchnię na wysokości salonu samochodowego nissana przy alei Roździeńskiego.


    - W opracowaniu projektu tunelu pomagała firma z Insbrucku, która specjalizuje się w tego typu budowlach. Tunel powstanie w oparciu o najnowszą i najbezpieczniejszą technologię. Wszystkie informacje z zamontowanych wewnątrz systemów będą przekazywane bezpośrednio do centrum zarządzania kryzysowego przy Urzędzie Miasta - podkreśla Ireneusz Maszczyk, prezes spółki DTŚ.


    W tunelu zostaną zamontowane wentylatory, czujniki dymu i spalin, telefony, kamery oraz głośniki, z których będą nadawane komunikaty o sposobie zachowania w przypadku ewentualnej awarii.


    Na Rondzie zostanie utrzymana zasada ruchu okrężnego, ale zmniejszy się ilość pasów i zmieni ich ukształtowanie. Powstaną nowe przystanki autobusowe. Podziemne przejścia dla pieszych zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Powstaną wielokierunkowe pochylnie i winda, zmieni się ukształtowanie peronów tramwajowych. Na razie nie wiadomo czy nad Rondem znajdzie się ostatecznie planowana pierwotnie półkula.

    Wiadukt na nowo

    W ciągu najbliższych dwóch lat zostanie całkowicie przebudowany wiadukt na skrzyżowaniu ulic Chorzowskiej i Sokolskiej. W rezultacie kierowcy będą mogli wybierać dowolny kierunek jazdy. Dotychczasowa konstrukcja ma zostać rozebrana w ciągu zaledwie trzech dni.


    - Budowa nowego wiaduktu potrwa około pięciu miesięcy. W tym czasie kierowcy będą korzystać z ulicy Stęślickiego, która łączy ulice Oblatów i Gliwicką lub po drugiej stronie Ronda z nowego połączenia ulic Uniwersyteckiej i Olimpijskiej - tłumaczy Leonard Edut z PRInż Holding, dyrektor kontraktu.


    Ulica Stęślickiego zostanie oddana do użytku już w sierpniu. Miesiąc wcześniej ma być gotowa estakada łącząca DTŚ z ul. Chorzowską. - W najbliższym czasie zdecydujemy, czy estakadę oddamy do użytku od razu, czy razem z ulicą Stęślickiego. W drugim przypadku zaoszczędzimy około stu tysięcy złotych na tymczasowym oznakowaniu - podkreśla prezes Ireneusz Maszczyk.


    Dojdą do Murckowskiej

    Nowym elementem układu będzie dwupoziomowy węzeł "Gwiazdy", który powstanie między Nowotelem a osiedlem Gwiazdy. Umożliwi on połączenie DTŚ z ul. Warszawską w rejonie hotelu Senator. Trasa w węźle będzie poprowadzona w wykopie, co ma ograniczyć hałas. Następnie DTŚ zostanie stopniowo wyprowadzona na powierzchnię i połączona z istniejącym węzłem dróg krajowych nr 79 i 86. W tym rejonie, z myślą o poprawie bezpieczeństwa, zmodernizowane zostanie obecne skrzyżowanie z ul. Bogucicką.


    Sonda

    Czy uważasz, że właściciele i administratorzy budynków, ktorzy nie odśnieżaja chodników wzdłuż swoich posesji powinni płacić wysokie kary?

    • Zdecydowanie tak (69%)
    • Nie, chodniki to nie ich problem (23%)
    • Nie mam na ten temat zdania (7%)